Af Laurits Nansen og Rasmus Karkov
Skyd bare løs på de onde russere, arabere og mexicanere. Men aldrig på de amerikanske soldaterhelte. Dette sort-hvide verdensbillede lærer stadig flere unge, når de spiller krigsspil på computeren.
Et af verdens mest succesfulde computerspil-firmaer, det danske IO Interactive, der står bag skydespillet "Hitman", har i flere tilfælde opgivet at lave computerspil, som udstiller amerikanske soldater og politimænd som onde skurke, der skal dræbes.
Og det danske firma er ikke alene. De amerikanske distributører og især verdens største supermarkedskæde, Wal-Mart, nægter nemlig at sælge krigsspil, hvor amerikanerne er fjenden. Det får firmaer som IO Interactive til at vælge skurke fra andre lande for at kunne overleve på det indbringende amerikanske marked.
»Det er et spørgsmål om overlevelse, fordi vores spil skal sælge en million eksemplarer for at kunne tjene sig ind,« siger Martin Guldbæk, spiludvikler hos IO Interactive til Nyhedsavisen.
Firmaet har blandt andet måttet droppe et forslag til et spil, der handlede om et militærkup i USA. Distributøren nægtede at sælge det, og i stedet endte spillet med at handle om en kernesund amerikansk frihedskæmper, der er oppe mod en russisk invasion i New Yorks gader.
»De amerikanske distributører fortæller meget tidligt i udviklingen af spillene, at man ikke må se amerikanske soldater eller politifolk blive skudt,« siger Martin Guldbæk.
Indoktrinerer de unge
Hans Henrik Knoop, lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), mener, at spillenes ensidige fjendebilleder præger børnene.
»Hvis fjenderne ofte er de samme i spil, så står de stærkere som fjendebillede i børns univers. Gentagelser forstærker indlæringen, og derfor vil der være en tendens til, at virtuelle fjendebilleder overføres til virkelighedens verden,« siger han.
11-årige Ibrahim Alsubeihi med palæstinensisk baggrund er træt af de mange spil, hvor arabere slås ihjel.
»Det er som at skyde ens egen familie,« siger han.
Heller ikke hans far, Khalid Alsubeihi, der er integrationsrådsformand på Nørrebro i København og palæstinenser fra Jordan, er vild med spil, hvor arabere fremstilles som de onde.
"Det er noget, vi ofte taler om i invandrerkredse, for stort set alle vores dtrenge spiller. Det betyder, at de unge bliver indoktrineret med, at arabere og muslimer er terrorister", siger han.
Ghost Recon og Delta Force er eksempler på store kendte spil, hvor heletene er amerikanere, og skurekene er arabere, muslimer eller mexicanere.
Computerspil bruges også som åbenlys propagangdakanal for USA og deres ideologiske modtandere i Mellemøsten. Den amerikanske hær har på sine hjemmesider lagt spillet "Americas Army" ud til fri benyttelse for at hverve nye soldater. I spillet kan man skyde arabisk-udseenede mænd i ørkenlandskaber.