En prøveordning med forbud mod gennemkørsel i Vestergade i middelalderbyens nørrekvarter har været en succes. Derfor er ordningen nu gjort permanent. Områdets beboere har gennem længere tid været generet af en flok fartbøller med lidenskab for høj musik og hvinende dæk. Et forbud mod gennemkørsel fra klokken 22.00 til klokken 04.00 mellem torsdag og søndag har tilsyneladende aflivet det problem.
»Vi har stoppet en del, men jeg kan ikke sige hvor mange. Jeg kan bare sige, at især butikker og restauranter i området har været glade for ordningen,« fortæller vicepolitiinspektør Lars Haugaard fra Station City.
Bøder virker
I starten har politiet benyttet sig af påtaler og advarsler, men efterhånden, som man har mødt gengangere, har man delt bøder ud. Og bøder på 500 kroner er tilsyneladende ikke noget fartbøllerne elsker.
»Det har mest været unge mennesker, der har villet ned i byen og vise deres smarte biler frem. De har ikke haft andre årsager til at befinde sig i området,« fortæller Lars Haugaard.
Nørre Kvarters Beboerforening ser dog knap så positivt på udviklingen, som man gør hos politiet. Man frygter nemlig, at et forbud mod gennemkørsel i middelalderbyen skaber såkaldte gå- eller sivegader. En af de negative konsekvenser ved sivegader er nemlig, at det betyder et stigende antal caféer med gadeservering. Derefter frygter man, at bydelen langsomt vil udvikle sig til et nyt Strøget , hvorefter kvarteret vil blive så dyrt, at det langsomt affolkes og fyldes med butikker og virksomheder i stedet .
Nej til tivolisering
I beboerforeningen udtrykker man det således, at man gerne vil undgå den tivolisering, der opstår med etableringen af gågader og sivegader og henviser til Strædet, der i dag er fyldt med caféer med gadeservering.
I marts 2005 sendte Nørre Kvarters Beboerforening en ansøgning til Københavns Kommune vedrørende et længerevarende trafikforsøg i kvarteret. I dag skriver vi december 2006, og kommunen lader stadig svar vente på sig, men det skulle være på vej.
Ansøgningen, som Nyhedsavisen er i besiddelse af, kommer med forslag til en løsning, hvor der stadig vil være gennemkørselsmuligheder i kvarteret, men på en sådan måde, at det bliver besværliggjort for fartbøllerne at cirkle eller cruise rundt i deres hurtige biler. Samtidig skulle det have en trafikdæmpende effekt.
»Det er horribelt i sig selv, at der ikke er fundet en afklaring endnu efter mere end halvandet år,« siger formanden for Nørre Kvarters Beboerforening, Finn Clausen.
Han lægger ikke skjul på, at beboerforeningen vil kæmpe med næb og klør imod en udvikling, der peger på gågader og sivegader i kvarteret.