Glubske annoncehajer skal til at bruge nye fangstmetoder, hvis de vil sætte tænderne i erhvervslivet og de offentlige institutioners annoncebudgetter. Fredag blev Lokalforlaget ApS i Dronningensgade i Odense dømt til at betale godt 166.000 kroner tilbage til Vejle Kommune, der havde følt sig presset til at betale for meget for annoncer på internettet.
- Vi er tilfredse, for retten mener, Lokalforlaget har handlet mod almindelig hæderlighed, og fordi en uvildig syns- og skønsmand har vurderet, at annoncerne var værdiløse, siger juridisk chef i Vejle Kommune, Steen Jørgensen.
Principiel dom
15. marts afsagde Odense Byret også en opsigtsvækkende dom, da fem ofre for Keyinfo i Kongensgade i Odense slap for at betale deres regninger. Keyinfo havde anlagt yderligere 112 sager, som alle er frafaldet.
- Vi er meget glade for de to domme, for de kan bruges i lignende sager. Vi kan jo se, selskaberne bruger de samme metoder og skabeloner, siger jurist i Håndværksrådet, Morten Frihagen.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Lokalforlagets direktør, Henrik Albrechtsen.