Skrigende unger, moslen med tasker og en ventetid lige så lang som selve flyveturen, hvis man vel og mærke flyver korte strækninger. De fleste der har fløjet, kender de langsomme køer, som er et nødvendigt onde, når vi skal op over skyerne.
Men nu er det muligvis slut, efter en amerikansk forsker har lavet en matematisk beregning på, hvordan vi undgår de lange køer. Det skriver Politiken.
Fysikeren fra Illinois, Jason Steffen, har regnet sig frem til, hvordan man kan skære 75 procent af ventetiden fra. Formlen lyder på, at vinduespassagerne skal ind først. Alternativt kan man fylde hver tredje sæderække ad gangen.
Ventetid irriterer
Ventetiden er ofte et stort irritationsmoment for de rejsende, og den giver flyselskaberne et effektivitetsproblem.
Derfor bruger flyselskaberne forskellige strategier, når flyene skal boardes. De går eksempelvis ud på, at man boarder fra to indgange – en forrest og en bagerst i flyet. En anden metode går ud på at dele sæderne op i sektioner, og derefter fylde én sektion op ad gangen.
Jason, der selv bliver irriteret over ventetiderne, bestemte sig dog for at se, om han ikke kunne regne et endnu bedre system ud. Han udforskede mulighederne ved hjælp af tilfældighedssøgning, da det afspejler virkeligheden, fordi man kan opfatte køen som en tilfældig fordeling af mennesker, i forhold til hvor i flyet de skal sidde.
Kan reduceres 86 procent
Til sin undersøgelse brugte han en simulering på computeren, hvor alle elementer (passagerer) bevæger sig uafhængigt af hinanden. En af de optimale strategier viste sig at være, når passagererne fik lov at gå ind i flyet i tre omgange og i en sådan rækkefølge, at kun hver tredje række blev besat i hver omgang. Det betyder, at ingen er i vejen for hinanden, når de stuver bagagen væk. En anden god strategi var, når passagerer med vinduessæder kommer ind først.
Hans undersøgelse viste, at det teoretisk var muligt at reducere ventetiden med hele 86 procent. Dog skal man tage forbehold for, at ikke alle fly er indrettet ens, så den reducerede tid kan varieres. Dog mener han, at en reduktion på 75 procent som regel kan opnås.