Sprængfarlige lastbiler med tonsvis af fyrværkeri drøner lige nu rundt på vejene. Transportfirma advarer om, at alt ville eksplodere, hvis bilen endte i en trafikulykke.
Af Lars Fogt
lafo@avisen.dk
@BRØD:Booom! Autodele og kropsdele flyver tværs gennem luften over iturevet asfalt og store flammer. Det er rædselscenariet, hvis en af de lastbiler, der for tiden kører rundt med op til 40 tons fyrværkeri, indblandes i en alvorlig trafikulykke.
»Sprængstoffet ville ved et sammenstød selvantænde. Det vil udløse en masseeksplosion og en langt værre ulykke end Seest. Alle biler i nærheden ville eksplodere og hele vejen ryge i luften,« siger sikkerhedschef Michael Jørgensen fra Transportfirmaet K. Hansen.
For tiden kører K. Hansen hundrede af tons fyrværkeri fra godshavne og ud til grossistfirmaer og videre ud i detailhandelen. Fyrværkeriulykken i Seest i 2004 medførte, er der blevet strammet hårdt op på den danske fyrværkerilovgivning. Butikker må for eksempel i dag kun ligge inde med små mængder fyrværkeri.
»Men der er overhovedet ikke strammet op for reglerne for transport af fyrværkeri. Vi kører stadig rundt med tonsvis. Og det kan gå grueligt galt,« siger Michael Jørgensen.
Tre ulykker om dagen
Tre gange om dagen er lastbiler i Danmark med i trafikulykker.
Nogle gange er lastbilscontaineren endda fyldt med krysantemumsbomber til professionelle fyrmestre, der som de eneste må importere dem. Det får en af Nordens førende eksperter i sprængstof, svenske Kenneth Jarnryd til at udbryde:
»De svarer jo fuldstændig til at køre med 15 tons dynamit. Det er ikke uskyldigt fyrværkeri. Det er sprængstof,« siger han.
Kenneth Jarnryd var en af de tre, der skrev en ekspertudredning efter Seest-katestroffen. De udgav sidste år en rapport, der viste, at der blev smuglet fyrværkeri i kolossale mængder ind i Europa. Kinesiske fyrværkerifabrikker forfalskede toldpapirer med containerne med fyrværkeri for at få det lettere gennem tolden.
Med et let pennestrøg ændrede de toldpapirene fra at vise farligt sprængstof mærket 1.1 til det langt mildere fyrværkeri mærket 1.3 eller 1.4.
Svindelen opdagede man efter en katestrofe i Holland i 2001, hvor 22 døde.
»De kinesiske fyrværkeri fabrikker udfyldte bevidst papirerne forkert for lettere at få deres varer ombord på containerskibe og videre til Europa. Det er myndigheder blevet obs på. Men nu vil containerskibene ikke have farligt sprængstof med. Derfor vil de her firmaer begynde at forfalske toldpapirer igen,« siger Kenneth Jarnryd.
Den ansvarlige myndighed, Sikkerhedsstyrelsen, mener dog ikke, at faren for en lastbileksplosion med fyrværkeri er ret stor:
»Det er en tænkt situation, men du får mig ikke til at lægge hovedet på blokken og sige, at det aldrig vil ske,« siger kommunikationskonsulent Dorthe G. Rasmussen.