"Hvordan får jeg sagt til Bente, at jeg er nødt til at fyre hende?"
Det spørgsmål fylder nu så meget i chefens hoved, at flere topledere opsøger en psykolog eller rådgiver for at få svar.
Gennem den såkaldte ledersparring hører Ledernes Hovedorganisation hvert år fra flere end 2.000 ledere, der har brug for gode råd.
Og af dem vurderer organisationen, at hver sjette henvendelse går på at håndtere situationer, hvor der skal deles fyresedler ud.
"De seneste 18 måneder har vi haft denne type henvendelser fra alle slags ledere lige fra chefen nede i Brugsen til topledere med tusinder af medarbejdere under sig. At fyre en medarbejdere er et tillidsbrud, der går begge veje. Det slider på én, at måtte svigte mennesker, man kender, også selv om alle er klar over, at fyringer er en del af ledelsesansvaret," siger ledelsesrådgiver Niels Henriksen til metroXpress.
Han skønner, at ledersparringen hver uge sender en håndfuld ledere videre til en fast tilknyttet erhvervspsykolog.
Ifølge psykolog Einar B. Baldursson fra Center for arbejds- og organisationspsykologi ved Aalborg Universitet er problemet med at fyre medarbejdere blevet sværere at takle i takt med en ny ledelseskultur.
"Den moderne leder er så personligt engageret, at han eller hun har sværere ved at håndtere afskedigelser, selv om vedkommende rationelt ved, at der ikke er andet at gøre. Virksomheden er et personligt projekt, og beslutningerne om at fyre medarbejdere er en stor psykisk belastning," siger han til metroXpress.