Af Lars Fogt
lafo@avisen.dk
@BRØD:Tilbudsalarmen fra det tidligere Falck Securitas har i halvandet år hylet med samme tilbud på tyverialarmer.
Tusinder af danske hjem er hoppet på af angst for indbrudstyve og har benyttet sig af det, som på hjemmesiden bliver kaldt et »tidsbegrænset tilbud.«
For tiden kalder de alarmen til 995 kroner et særtilbud, fordi firmaet har »fået nyt navn.« Men prisen var nøjagtig den samme i august 2005 og i marts, juni og september i år.
Reagerer på tilbud
»Vi gør det, fordi danskere kun reagerer på tilbud, tilbud og tilbud. De er hamrende ligeglade med, hvilke tekniske finesser alarmen har. Bare de kan spare penge,« siger direktør for G4S, Kristian Durhuus.
Og tricket virker, for antallet af solgte tyverialarmer til danskere er steget med 23 procent siden sidste år, på trods af at der bliver begået væsentligt færre indbrud. G4S kan ikke se noget galt i, at de bliver ved med at sælge alarmen til samme pris.
30 dage mellem tilbud
»Vi følger markedsføringsloven og venter 30 dage mellem hver gang, vi sætter alarmen til salg til samme pris,« siger direktøren.
Men Forbrugerrådets jurist mener, det er en direkte forkert fortolkning af loven.
»Det er vildledende markedsføring, når der går så kort tid mellem samme tilbud. Jeg mener, det er en klar overtrædelse af loven. De kan ikke bare sælge det samme produkt med samme tilbud igen og igen,« siger Tina Dhanda fra Forbrugerrådet.