Glemmer du at vaske fugleklatter af bilen, eller lader du ofte foden hvile på koblingspedalen, så er det bare lidt af det, der kan lave skader på din bil.
Her kommer fem ting, du måske negligerer som bilejer, men som hurtigt kan medføre en række kedelige udgifter, hvis ikke du ændrer adfærd.
1) Fugleklatter
Vi begynder ved de nedfaldne bær eller fugleklatter, som rammer bilen fra tid til anden. For selv om det ser harmløst ud, risikerer det at ødelægge lakken, hvis du lader dem ligge for længe.
- Fugleklatten består af syre fra dyrets mave, og det ætser lakken på bilen, siger Yasser Abaiji, der er teknisk rådgiver hos FDM.
2) Koblingen
Er du typen, der bruger koblingen til at bremse bilen, når du holder på en bakke, eller har du generelt for vane at køre rundt med den ene fod let hvilende på koblingspedalen, så kan det være bekosteligt.
- Rigtig mange indrømmer, at de kører med en fod på koblingspedalen inde i byen, så de hele tiden er klar. Det er især ældre, siger Frank Sørensen, der er mekaniker og driver Automester i Odense.
- Men koblingen bliver varm og kan gå i stykker af det, forsætter han.
Hvor lang tid, der går, før det sker, er meget forskelligt, men han har et par kunder, der kommer hvert år for at få skiftet koblingen. Og det kan altså blive en dyr omgang.
- I bedste fald slider man kun koblingen op, men i værste fald kan man ødelægge både kobling og svinghjul, og så vil det blive endnu dyrere, forklarer Yasser Abaiji.
Han vurderer, at et koblingsskifte kan koste mellem 6.000 kroner og 25.000 kroner.
3) Afrimning
Når du om morgenen skal fjerne sne eller is fra ruden, kan det være fristende at fravælge isskraberen for at blive i den varme bil og lade vinduesviskerne trække sig gennem arbejdet.
- Det er en klassiker, og i bedste fald koster det en sikring og nogle viskerblade, mens det i værste fald brænder viskermotoren af, siger Yasser Abaiji.
4) Bump på vejen
Du har sikkert prøvet at køre lidt for stærkt over et fartbump, så både du og bilen blev raslet igennem.
Men undlad at tonse over dem. Både af sikkerhedsmæssige hensyn, men også fordi der kommer slag op gennem undervognen, hvilket undervognskomponenterne kan tage skade af, forklarer Yassar Abaiji.
5) Service
Har din bil holdt mere stille end sædvanligt under coronakrisen, så kan det være fristende at skippe servicesynet eller negligere vedligeholdelsen af den.
- Har man ikke kørt så meget under coronakrisen, så betyder det ikke, at man ikke skal servicere og pleje den, forklarer Yasser Abaiji.
Han nævner bilens bremser og batterier, som er noget af det, der tager mest skade, når bilen ikke bliver anvendt.
/ritzau fokus/
Af Karen Würtz Klærke, Ritzau Fokus