Mandag den 1. april blev togtrafikken i Østdamark lammet som en konsekvens af en arbejdsnedlæggelse blandt DSB's ansatte.
Strejken kom efter længere tids konflikt mellem lokomotivførerne og DSB's ledelse. De to parter har været kørt af sporet, siden DSB i slutningen af 2017 meldte sig ind i Dansk Industri og dermed løsrev sig fra de statslige overenskomster.
Søndagen, dagen forinden den store strejke, der fik togene til at holde stille på hele Sjælland, kunne Avisen.dk fortælle, at de igangværende forhandlinger gik så dårligt, at Dansk Jernbaneforbund meldte ud, at det kan være nødvendigt med hjælp fra mæglere udefra.
Ansatte hos DSB har dog varslet, at endnu en togstrejke kan lamme togtrafikken på mandag. I en pressemeddelelse til Ekstra Bladet fremgår det, at lokomotivførerne vil nedlægge arbejdet den 8. april, hvis der ikke er fundet en løsning på striden.
Men nu kan der være lys forenden af togtunnellen.
DSB, Dansk Industri, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Jernbaneforbund og Fagbevægelsens Hovedorganisation mødtes i dag, fredag, for at drøfte de videre forhandlinger mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund.
Det skriver DSB og Dansk Jernbaneforbund i en fælles pressemeddelelse.
Heraf fremgår det, at det er særligt afgørende, at arbejdet holdes normaliseret, mens forhandlinger står på.
DSB og Dansk Jernbaneforbund oplyser også begge, at de går ind i et nyt intensiveret forhandlingsforløb med henblik på at indgå lokale aftaler blandt lokomotiv- og togførerne, og at det første møde afholdes i fredag eftermiddag.
Parterne er også enige om, at forhandlingerne skal afsluttes senest den 1. juni 2019.
DSB ønsker ikke at give en kommentar på den igangværende forhandling til Avisen.dk.
Det har ikke været muligt at få fat i Dansk Jernbaneforbund.