Det var ved at kamme helt over for designer Frederikke Schmidt, da hun for tre år siden startede skovirksomheden Roccamore.
På få måneder lykkedes det hende at skaffe over en kvart million kroner til sin skodrøm gennem crowdfunding-hjemmesiden Kickstarter, der hjælper iværksættere med at rejse penge til deres projekter.
Mere end 300 mennesker betalte for Frederikkes Schmidts højhælede sko, der med en særlig sål gør det nemmere for kunderne at gå i høje hæle hele dagen.
Men selvom skoene var i produktion, og de første kunder var i hus, var det udfordrende for den 35-årige iværksætter at få styr på forretningen.
- Jeg var tæt på at gå ned med stress, og jeg var helt alene med alt. Der var ingen at sparre med, samtidig med at 300 kunder kontaktede mig for at høre, hvor deres sko var, og hvorfor de ikke havde fået dem endnu, siger Frederikke Schmidt til Finans.dk.
Så stressende
Da Kickstarter-kampagnen var slut i januar 2015, indså Frederikke Schmidt, at det var nødvendigt med en mere klar forretningsplan end den, hun havde brugt til at skaffe pengene med under kampagnen.
- Dengang løb jeg rundt som en hovedløs kylling og prøvede at få nogle til at opdage, hvad jeg var i gang med. Men i dag har vi store marketingbudgetter og bruger en masse tid på at planlægge, hvordan Roccamore skal præsenteres og formidles til kunderne, siger Frederikke Schimdt.
I 2016 solgte Frederikke Schmidt sko for 700.000 kr.
Året efter var det tal steget til 2,1 mio. kr., og Roccamore havde et overskud på 117.000 kr. efter skat.