Københavns overborgmester Frank Jensen (S) vil udskyde diskussionen om en havnetunnel, der skal være med til at afhjælpe de trafikale problemer i København.
Det siger overborgmesteren, efter at de Radikale har givet udtryk for, at der ikke er tilstrækkeligt grundlag for at beslutte en havnetunnel allerede torsdag ved et møde i Borgerrepræsentationen i København.
- Vi fik den relevante Rambøll-rapport fra Transportministeriet senere, end vi havde forventet. Derfor mener jeg, at partierne bør have mere tid til at sætte sig ind i sagen, siger borgmesteren om beslutningen.
- Jeg vil på mødet i dag foreslå Borgerrepræsentationen, at sagen om linjeføring af havnetunnelen udskydes til næste møde, der holdes den 29. november, siger overborgmester Frank Jensen.
En tunnel anslås at koste omkring 27 milliarder kroner.
De Radikale havde allerede fremsat et krav om at udskyde beslutningen.
- At lægge sig fast på havnetunnelen på så utilstrækkeligt et grundlag, som vi politikere har fået, er ikke seriøst. Vi ser en risiko for, at modellen vil øge trafikpropperne i byen - et problem, som havnetunnelen jo skulle løse.
- Projektet er et af byens største, og det får store konsekvenser for byens udvikling og byens borgere - derfor skal vi have mere tid, så vi kan tage den rigtige beslutning, siger Anna Mee Allerslev, leder for de Radikale i København.
Frank Jensen mener dog slet ikke, at en endelig beslutning var på tegnebrættet til mødet i aften.
- Sagen handler om at vælge en overordnet linjeføring for en havnetunnel, så Transportministeriet kan analysere videre på denne og dermed give svar på netop de spørgsmål om konsekvenserne for trafikken, miljøet og byens udvikling.
- Jeg tror, at vi er den eneste hovedstad i Europa, hvor man accepterer, at dele af den indre by fungerer som omfartsvej. Hvis vi får flere biler under jorden, kan der også blive mere plads til cykler og kollektiv trafik, siger overborgmesteren.
/ritzau/