Over en tredjedel af de danske skolebørn har sovet for lidt, når de møder i skole.
Det viser Rockwool Fondens undersøgelse af skolebørns dagligdag, der også viser, at skolebørn bruger mellem to og fire timer foran fjernsynet eller computeren hver dag. Både søvn og skærmtid påvirker børnenes trivsel og indlæring.
Men hvad stiller man op som forælder, hvis man gerne vil give sit barn den bedste forudsætning for at trives? Man går foran med et godt eksempel, lyder rådet.
- Vi kan se, at børnene ikke kun ligger under for den sociale arv og forældrenes uddannelse, men i højere grad hvilken rollemodel far og mor er for dem, fortæller Jens Bonke, der er seniorforsker på projektet "Bruger skolebørn tiden hensigtsmæssigt?".
Og ifølge tidligere formand for Børnerådet og cand.polit., Lisbeth Zornig Andersen, er det noget, forældre skal tænke over.
- Vi glemmer tit, at forældre er rollemodeller og tror, at vi kan adskille børneliv og voksenliv, men det kan vi ikke. Hvis forældrene ligger på sofaen hele dagen, så gør børnene det også, siger hun til Ritzau.
Ifølge Jens Bonke er den tydelige sammenhæng mellem, hvad forældre gør, og hvad børn gør en god mulighed for at bryde negativ social arv.
- Det her betyder, at alle forældre kan gøre noget for at hjælpe deres børn. Man hører tit, at børn af veluddannede forældre klarer sig bedre end børn af ufaglærte.
- Men her er der noget, hvor forældrene ved at starte med sig selv kan hjælpe deres børn til bedre trivsel og udvikling, forklarer Jens Bonke.
Så hvis børnene sover for lidt om natten, kan det være, at forældrene skal starte med at kigge på deres egne søvnmønstre for at løse problemet.
Undersøgelsen fra Rockwool Fonden viser også, at sover en mor mere end en time for lidt om natten, så gør børnene det i vid udstrækning også. Træner far mere end 30 minutter om dagen, stiger børnenes aktivitetsniveau også markant.
/ritzau/