En reform af folkeskolen kan have nok så gode intentioner, være fyldt med glorværdige mål og på papiret være det helt rigtige for at drive den danske skole fremad.
Men er lærerne ikke med på idéen, så kan reformen betyde en nedtur for kvaliteten i den danske folkeskole. Sådan lyder advarslen fra svenske forskere ifølge DR Nyheder.
De frygter nemlig, at sensommerens reform af den danske skole kan få de samme konsekvenser, som en lignende reform i slutningen af 1990'erne havde for den svenske folkeskole - hvis altså de danske lærere ikke støtter 100 procent op om reformprojektet.
En ny stor undersøgelse viser nemlig, at forskere mener, at modstand mod reformer i 1990'erne er en af hovedårsagerne bag den svenske skoles deroute. Og det samme kan komme til at ske i Danmark, advarer professor Leif Lewin, der står bag undersøgelsen.
- Skolesystemerne er forskellige i Danmark og Sverige, men indfører man en reform mod lærernes vilje, så kan implementeringen mislykkedes, og her kan man lære meget af de fejl, man har begået i Sverige, siger han ifølge DR Nyheder til P4 København.
I Sverige er der siden 1990'ernes reformer forsvundet 35.000 lærere. Det samme risikerer at ske på dansk jord, hvis man ikke sikrer, at lærernes arbejdsforhold forbliver gode, mener professor i uddannelse ved Malmø Universitet Anders Jakobsson.
Længere arbejdstid og manglende indflydelse kan komme til at skade lærernes faglige stolthed - og det bliver ikke uden konsekvenser, siger han til P4 København.
- Hvis jobbet som lærer bliver upopulært og falder i status, så er der også færre, der vil undervise, og dermed får man en ond spiral, hvor der bliver mangel på kvalificerede lærere, siger han ifølge DR Nyheder.
Reformen af den danske folkeskole træder i kraft efter sommerferien.
Newspaq