Det er noget pjat, når nogle hævder, at ikke-vestlige indvandrere er en hæmsko for det danske arbejdsmarked. De er derimod en kæmpe gevinst for servicebranchen, hvor en stor del af medarbejderskaren har rødder fra andre steder end den vestlige verden.
Sådan lyder det fra Lotte Holck, der er postdoc og forsker i servicevirksomheden ISS, i en kronik i Information.
Hun skriver blandt andet:
”Der tegner sig altså et billede af, at værdifuld indvandring er højt kvalificerede vestlige eksperter, og at ikke-vestlig indvandring er ubrugelig. Min forskning i servicebranchen nuancerer dette billede: Servicebranchen er nemlig under gennemgribende forandring, og det skyldes blandt andet, at mange mænd med ikke-vestlig indvandrerbaggrund har fundet arbejde her."
Ifølge Lotte Holck var det skadeligt, da Finansministeriet i februar beregnede, at ikke-vestlig indvandring udgør en udgift for staten på 33 milliarder kroner årligt de næste 82 år.
Forskeren mener, at især i servicebranchen og i rengøringsvirksomheden ISS har en mangfoldig og multikulturel medarbejderstab bidraget med større sammenhængskraft og fællesskab de ansatte imellem.
I servicebranchen er der simpelthen for stor spredning i sociale og demografiske forskelle til, at medarbejderne kan være fordomsfulde, viser Lotte Holcks forskning.
Men der er også udfordringer ved at integrere ikke-vestlige indvandrere på arbejdsmarkedet, anerkender hun:
"Jeg ønsker ikke at ignorere de problemer, der kan følge med indvandring og integration på arbejdsmarkedet. Men jeg ønsker at mane til eftertænksomhed i integrationsdebatten, så vi undgår inddeling i første- og andenrangs borgere".
Lotte Holck opfordrer til ikke at se så dystert på fremtiden over mangel på kvalificeret dansk arbejdskraft. I stedet bør virksomhederne begynde at hyre anderledes, mener hun.
En opgørelse fra juni viste, at på det seneste halvandet år har 9.500 flere ikke-vestlige indvandrere fået fodfæste på det danske arbejdsmarked.