Forretninger kopisikrer byttemærker

Danskere bruger hjemmelavede kvitteringer og byttemærker til at få penge tilbage for julegaver, som aldrig er blevet købt. Derfor er Matas og Magasin begyndt at kopisikre byttemærker

Magasin er begyndt at kopisikre boner, så de undgår, at kunder forsøger at få penge udbetalt for julegaver, der aldrig har været ude af butikken. Kreative svindlere laver nemlig falske boner på computeren.

H&M beder derfor altid om adresse og Jysk om legitimation, når de skal give penge tilbage for større varer – så de kan finde tilbage til kunden.

»Vi oplever mange, der forsøger at få udbetalt penge med hjemmelavede kvitteringer. Det er ikke et så alarmerende problem, som vi hører om hos andre kæder,« siger kommunikationschef Kim Nøhr Skibsted fra Jysk.

Selv discountkæden Fakta taler om fusk.

»Det er meget mere end bare forfalskede kasseboner. Folk henter de samme varer i butikken flere gange med samme bon, andre laver reklamationer på kasserede varer, som de har fundet i vores container, og vi ser folk, der kopierer flaskebonerne. De boner har vi derfor kopisikret,« siger underdirektør Henrik Ny-gaard hos Faka.

Boner i lommen

Netop hos en Fakta i Kolding blev en 62-årig dame fra Assens i juni taget med lommen fyldt med falske kvitteringer, da hun ville have pengene igen for en termokande med en hjemmelavet kassebon.

På et halvt år var hun blevet taget for 30 lignende forsøg på fusk.

»Hjemmelavede kasseboner ser vi desværre af og til. I dag kan man jo lave meget med en avanceret farveprinter,« siger Hans Henrik Hansen, kriminalinspektør hos Assens Politi.

Det er langtfra den eneste form for svindel – derfor er Matas og stormagasinet Magasin begyndt at lave kopisikrede byttemærker med stregkoder i. »Systemet er så avanceret, at vi kan se, hvad folk har betalt. Det er klart, at vi køber sådan et system, fordi vi har oplevet svindel,« siger informationschef Henrik Engberg Johannsen.

Samme melding kommer fra Magasin og H&M.

Samlet forsvinder 1,24 procent af samtlige varer i danske forretninger, viser undersøgelsen European Retail Theft Barometer fra sikkerhedsfirmaet Checkpoint Systems.

»Falske kasseboner viser, hvor avanceret butikstyveri kan være, derfor prøver flere kæder også at kopisikre deres byttemærker. Tendensen går også mod kameraer ved alle kasselinjer, som følger bonrullen, så man kan spole tilbage, hvis en ansat ikke slår 40 cigaretter ind. Svindlere er jo også ansatte,« siger direktør for Checkpoint Systems, Allan Mortensen.

Supermarkedskæderne Superbest, Spar og Fakta er ifølge ham ved at opsætte et sådant overvågningssystem.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.