Danske forbrugere er igen fortrøstningsfulde. Danmarks Statistiks månedlige opgørelse over befolkningens syn på den aktuelle og den fremtidige økonomiske situation nåede i januar det højeste niveau siden juni 2008.
Fra et niveau i december 2008 på -13,5 pct. er forbrugerindikatoren steget til -9,1 pct. En fremgang på 4,4 procentpoint, og det er samtidig det bedste niveau siden i sommer.
Januar er typisk en måned, hvor forbrugerne anser det for mindre uhensigtsmæssigt at købe større forbrugsgoder, men den finansielle krise havde givet eksperterne bange anelser for årets første indikator for økonomien, og de frygtede at den ville falde yderligere.
Men med stigningen er eksperternes frygt gjort til skamme. Den såkaldte udsalgs-effekt slog igennem hos de danske forbrugere på trods af den verdensomspændende finanskrise.
"Lavere renter, skattelettelser, de mange globale hjælpepakker samt lavere energipriser er formentlig med til at forklare stigningen," skriver Jes Asmussen, Cheføkonom i Handelsbanken i en pressemeddelelse.
Alligevel lader det til, at glæden bliver kort, for cheføkonomen anslår, at den udbredte pessimisme har bidt sig fast i befolkningen. Forbrugerindikatoren forventes at dykke igen i næste måned.