- Vi synes, der er en rigtig god idé.
Sådan lyder udmeldingen fra Forbrugerrådet, efter Socialdemokraterne er kommet med et lovforslag om at forbyde reklamer for usunde føde- og drikkevarer til børn under 16 år.
- Det er vigtigt at få stoppet al markedsføring også den på internettet. Børnefedmen er stigende, og det er et alvorligt problem for det enkelte barn og for samfundet. Så alvorligt, at man må tage hensyn til børnene i stedet for virksomhederne, siger Camilla Udsen, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.
Forbrugerrådet arbejder selv på at få stoppet reklamerne. Sammen med Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen skrev Forbrugerrådet for en måned siden til forbrugerminister Carina Christensen for at opfordre hende til at sætte ind over for reklamerne.
- Jeg tror ikke, jeg har mødt nogen ernæringseksperter eller organisationer, der arbejder med området, der ikke støtter et forbud. Det er vigtigt, at vi får politikerne til at indse, at der er et alvorligt problem her. Vi har brug for lovgivning i forhold til markedsføring af usunde fødevarer til børn. For når virksomhederne pumper så mange penge i markedsføringen, er det jo fordi det virker, siger Camilla Udsen..
Forbrugerrådet mener, at et forbud mod reklamer for usunde drikke- og fødevarer bør omfatte til hele EU.