Gratisaviserne distributører er på kort tid blevet så meget
bedre til at levere aviserne korrekt, at der ikke er brug for at lovgive, mener
trafikminister Flemming Hansen (K). Forbrugerrådets formand er helt uenig.
- Hvis ministeren fastholder den udmelding, der kommer fra
færdselsstyrelsen, så er det helt utilfredsstillende, siger Camilla Hersom,
formand i Forbrugerrådet, til Avisen.dk.
Hun mener, at ministeren bør undersøge klagetallet
tilbundsgående, for Forbrugerrådet har ikke oplevet en nedgang i klagerne. Ministeriet har ikke undersøgt, hvor mange folk, der afmelder
avisen, men stadig får den, mener Camilla Hersom.
- Det her handler ikke om, at vi ikke kan lide aviserne. Vi
ville gerne have en differentieret løsning, så man kan vælge, hvilke aviser man vil have. Som det er nu, bliver surheden over, at nogle af
aviserne er dårlige til at respektere et nej tak, smurt ud over alle aviserne.
Det er også til skade for de aviser, der er gode til korrekt levering, siger Camilla Hersom.
Hun henviser dermed til, at både Færdselsstyrelsen og
Forbrugerrådet konstaterer markant færre klager over Nyhedsavisen end andre husstandsomdelte
gratisaviser.