Bomuldstrøje i størrelse 2 år med brunt æbleprint fra Katvig til 199 kroner. Fløjlsbukser fra Ugly Duck til 399 kroner. Råhvid uldtrøje fra Momo til 499 kroner.
Danske forældre har gang i et sandt forbrugsboom af børnetøj. I løbet af de sidste seks år er forbruget næsten fordoblet fra 3,5 millioner kroner til 5,9 millioner kroner. Og det er vel at mærke ikke hvide sparkedragter fra Tøj & Sko, der pludselig sælger supergodt.
Det er de små, skæve og dyre mærker. I løbet af to år er antallet af børnetøjskollektioner på den toneangivende danske modemesse CiffKids således steget fra 156 til 371.
»Den voldsomme stigning i forbruget af dyrt børnetøj skyldes, at forældre i middelklassen gerne vil imponere hinanden. Det er blevet den nye statuslegeplads,« siger lektor ved Institut for Marketing og Management på Syddansk Universitet Lars Pynt Andersen.
Ifølge ham har velstillede forældre alle dage brugt deres børns klæder til at signalere status, men nu har flertallet af forældre pludselig fået råd til at deltage i statuslegen – og det gør de så.
Reagerer positivt
Marianne Babiel Kjær har i et speciale været på besøg i mødregrupper for at snakke om tøjindkøb.
Her fortalte mødrene, at de godt ved, at de små børn er ligeglade med, hvad de har på af tøj. Omvendt mente mødrene, at omgivelserne reagerer mere positivt på barnet, hvis det ser godt ud og ser ud, som om det kommer fra et hjem med god økonomi.
2000: 3,5 millioner kroner
2006: 5,9 millioner kroner