Regeringen vil indføre op til 12 ugers sorgorlov til forældre, der mister deres ægtefælle eller samlever og har et fælles barn under 18 år.
Ordningen ventes at træde i kraft 1. januar 2027.
Forældre, der mister deres ægtefælle eller samlever, skal fremover have mulighed for at tage op til 12 ugers sorgorlov med barselsdagpenge.
Det fremgår af et nyt lovforslag fra regeringen, som ventes at træde i kraft 1. januar 2027. Ordningen skal gælde for efterladte forældre, der har et fælles barn under 18 år med den afdøde, oplyser Beskæftigelses- og Ligestillingsministeriet i en pressemeddelelse.
Beskæftigelsesminister og minister for ligestilling Ane Halsboe-Jørgensen (S) håber, at ordningen kan give familier mere ro i en svær tid.
- Vi vil gerne give mere ro og støtte til de forældre, som står i en utrolig svær situation. Den større økonomiske tryghed giver bedre mulighed for at bearbejde sorgen og i højere grad bruge tiden med familien og få styr på alt det praktiske i en ny hverdag, siger hun.
Millioner afsat til ordningen
Lovforslaget bygger på en aftale om finansloven for 2026 mellem den daværende regering bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne samt Det Konservative Folkeparti. Der er afsat fem millioner kroner i 2026 og 45,7 millioner kroner årligt fra 2027.
Hvis lovforslaget bliver vedtaget, vil retten til sorgorlov gælde, når dødsfaldet sker efter lovens ikrafttræden.