En pige bliver sendt udenfor døren, fordi hun skriver sms er i timen. Her ringer hun til sin mor, som med det samme tropper op på skolen. Sammen går de ind til læreren og skælder ham ud for at sende pigen ud på gangen.
Historien er ikke opdigtet. Den er et eksempel på forældre, der er engagerede og involverer sig i en sådan grad, at det kammer over, og de bliver overpylrede og hysteriske.
Faktisk er forældre blevet mere hysteriske, mener eksperter.
»Det er problematisk, fordi forældrene til sidst ikke kan finde ud af at se en sag fra andres synspunkter end deres barns. Jeg oplever forældre, der skriver i kontaktbogen, at læreren har givet Victor for mange lektier for, og at han ikke kunne nå det, fordi han skulle til fodbold,« siger Margrethe Brun Hansen, der er børnepsykolog med egen virksomhed.
»På den måde lærer forældrene jo deres børn, at de ikke skal rette sig efter, hvad der bliver sagt.«
Hoppe i sofaen
En undersøgelse lavet af Danmarks Lærerforening viste i 2005, at fire ud af ti lærere mener, at eleverne har for lidt respekt for læreren. Siden da er det kun blevet værre, mener John Aasted Halse, der er psykolog og tidligere formand for Børns Vilkår.
»Den gode autoritetsfølelse bliver undergravet af forældrene. Når barnet kommer hjem og siger, at pædagog Hanne siger, at det må vi ikke , så siger forældrene, at det da var noget mærkeligt noget . De burde sige til barnet: sådan er det altså ovre i børnehaven ,« forklarer han og anbefaler, at forældrene taler direkte med pædagogerne, hvis de er utilfredse med noget.
I stedet for at bruge barnet som talerør.
»Ellers kommer barnet i børnehave næste dag og siger til pædagog Hanne, at min far siger, du er dum, fordi vi ikke må hoppe i sofaen. Det skaber mistillid mellem pædagoger og forældre. Og børnene begynder at tvivle på deres pædagoger og lærere.«