128 danskere har på to år klaget over varer, som de har købt i Fona. Dermed er Fona den butik med Danmarks mest utilfredse kunder.
Ekstra Bladet har optalt samtlige klager til Forbrugerklagenævnet i 2006 og 2007 over danske detailbutikker, og på den måde kåres Fona til indehaver Danmarks dårligste kundeservice.
- Klagerne handler typisk om, at butikkerne næger at bytte en vare, der er gået i stykker inden for den toårige garantiperiode, som købeloven sikrer, siger jurist Pernille Mahler Larsen fra Forbrugerstyrelsen til Ekstra Bladet.
- Seks måneder efter købstidspunktet er det kunden, der har bevisbyrden, og det er næsten umuligt for almindelige mennesker at dokumentere at varen var i stykker fra start, siger hun.
På de følgende pladser på toplisten over kundeklager følger Elgiganten med 84 henvendelser, Merlin med 42, Bilka med 30 og Expert med 22.
Fonas økonomidirektør Jørgen Mortensen mener ikke, at sammenligningen er rimelig.
- Helt overordnet kan du ikke sammenligne det absolutte antal klager mellem virksomhederne. Det er som at sammenligne æbler med pærer. Du skal sætte antal solgte produkter og varemikset i fohold til klageantallet for at kunne foretage en fair sammenligning, skriver han i en skriftlig kommentar til avisen.