Danske skoler er proppet med girlpower, men drengene er der ikke meget dynamit i. I en gennemsnitlig dansk 9. klasse vil næsten dobbelt så mange drenge som piger ikke få en uddannelse, som de kan bruge.
Omkring hver femte dreng og hver niende pige, der gik ud af 9. klasse i 2005, kan se frem til et liv som ufaglært. Det viser netop offentliggjorte tal fra Undervisningsministeriet.
»Det er simpelthen yt blandt drengene at være dygtig i skolen,« siger Ulf Lindow. Han oplever problemet til daglig som chef for institutionen 2U Vestsjælland, der vejleder folkeskoleelever og unge, som ikke er i gang med uddannelse.
»Mange drenge opfatter uddannelse som en sidebeskæftigelse. De ser ikke sig selv som en, der i gang med en uddannelse, og de praler ikke af en regelmæssig skolegang. De orienterer sig mere mod deres fritid,« siger Ulf Lindow.
Falliterklæring
»De her drenge har lyst til at droppe ud allerede i 8. klasse. Det kan man da kalde en falliterklæring for et videnssamfund,« siger Noemi Katznelson, der er forskningsleder ved Center for Ungdomsforskning på Danmarks Pædagogiske Universitet. Hun har netop færdiggjort et forskningsprojekt, som viser, at der er flest drenge, som er skoletrætte.
»Jeg har interviewet en typisk dreng på en teknisk skole. Han sagde ligeud, at folkeskolen er lige til at lukke op at skide i. Hvis man ikke er bogligt orienteret, kan man gå igennem folkeskolen uden at have én eneste succesoplevelse,« siger Noemi Katznelson.
Drengenes lede ved skolegangen skyldes, at skolen efterhånden er målrettet flinkepigerne.
»Lærerne opfatter drengene som vilde og i bedste fald nørdede,« siger Lars Olsen. Han er forfatter til to debatbøger, hvor han analyserer uddannelsessystemets uligheder.
Ingen succesoplevelser
»rengene får ikke succesoplevelser fra de praktiske fag længere, fordi de er nedprioriteret. Nu tæller det mere, hvis man er god og hensynsfuld i gruppearbejde. Det ligger meget bedre til pigerne,« siger Lars Olsen.
Drengene mangler i det hele taget, at der sker noget.
»En gruppe af unge ¿ især drenge ¿ vil hellere lave noget konkret og ikke sidde stille. De bider ikke på den traditionelle skoleform med røv til bænk og har det i det hele taget ikke godt med at gå i skole. Man ser det tydeligt ved, at drengene fylder op i statistikkerne over alt fra specialundervisning til skolepsykolog og endda selvmord,« siger Noemi Katznelson.
Hendes undersøgelse viser, at 15 procent af drengene er så skoletrætte, at de helst vil ud at arbejde direkte efter 9. klasse, mens det samme kun gælder seks procent af pigerne.