De seneste 100 år har reklamerne langsomt sneget sig ind på os og er blevet en accepteret del af vores hverdag. Ingen undrer sig længere over, at en biograftur skal udskydes 20 minutter, fordi vi lige skal nå at få lyst til en cola, spille lotto og køre med S-tog.
Sidste år havde reklamefilmen 100-årsjubilæum, og Thomas Tingstrup står bag en film, der går ned i reklamefilmens historie.
Og vi kan lære en masse om, hvad der skal til for at fange danskernes opmærksomhed.
I øjenhøjde
Thomas Tingstrup peger specielt på ét virkemiddel, der aldrig går af mode:
Folkelighed.
I følge Thomas Tingstrup er to af de bedste reklamemænd, Danmark har haft, Erik Dibbern og Henrik Juul. Erik Dibbern stod blandt andet bag reklamerne for Star-øl, og han indførte folkehumoren i reklamefilmen. Og Henrik Juul, der har lavet Squash og Polle-filmene, fører traditionen videre.
»De har begge en folkelighed, der er i øjenhøjde med deres publikum. De evner begge at stikke en finger i jorden og afkode det, der rører sig, og bearbejde det til små folkelige historier af maksimalt 60 sekunders varighed,« siger Thomas Tingstrup.