Antallet af ministre, der har optrådt i reklamepamfletter, eller som har ladet sig sponsorere af bestemte tøj- og brillemærker, kan efterhånden ikke længere tælles på kun én hånd. Selvom statsministeren flere gange har sagt, at hans ministre ikke bør stille op i reklamer eller skrive til reklametryksager, bliver listen over ministre, der optræder i annoncetryksager eller som har modtaget sponsorgaver, længere og længere. Senest er det erhvervsminister Bendt Bendtsen, der har skrevet et indlæg i en reklame for seks byggefirmaer, som avisen 24 Timer afslørede tidligere på ugen.
Flere forvaltnings- og juraeksperter er kritiske over den generelle udvikling.
»Det ligger uden for en ministers beføjelser at deltage i reklamer. Ministre må ikke fremhæve nogle private menneskers interesser på bekostning af andres. Det ligger i embedet, at man skal være neutral,« siger professor i forvaltningsret ved Københavns Universitet Steen Rønsholt. Professor i statskundskab ved Københavns Universitet Tim Knudsen er enig.
»Det strider fundamentalt med opfattelsen af ministeren som forvaltningschef. Staten skal forholde sig neutralt til virksomheder og borgere. Når en virksomhed bliver fremhævet, sker det på bekostning af andre,« siger han.
Mange husker nok justitsminister Lene Espersen, som gik til nytårstaffel hos dronningen i en gallakjole sponsoreret af tøjfirmaet Munthe plus Simonsen. En kjole, hun senere måtte levere tilbage, fordi statsminister Anders Fogh Rasmussen ikke brød sig om, at hans ministre lader firmaer betale deres ting. »Jeg køber mit tøj selv,« lød det tørt fra regeringslederen. Resultatet blev at også Brian Mikkelsen måtte skille sig af med et par sponsorbetalte briller.
Videnskabsminister Helge Sander er en af de ministre, der har været med i flest reklamer. To gange har Anders Fogh Rasmussen sågar givet ham en næse for at optræde i annoncetryksager for it-virksomheden Hewlett-Packard, som også Lars Løkke Rasmussen har reklameret for. For kun halvandet måned siden kom Helge Sander igen i vælten for sin optræde i en reklame for Teknologisk Institut, som han dog ikke mente var problematisk, fordi det drejede sig om en non-profit organisation.
For ikke at glemme finansminister Thor Pedersen, der så sent som i mandags måtte beklage, at han havde optrådt i et jubilæumsskrift for et VVS-firma.