Der skal nye ting på bordet.
Sådan lyder meldingen fra Henrik Horup, formand for Dansk Jernbaneforbund, forud for nye forhandlinger om lokomotivførernes frokostpause torsdag.
De nye forhandlinger med Kommunernes Landsforening kommer, efter at et massivt flertal på 85 procent af Jernbaneforbundets medlemmer har stemt nej til deres nye overenskomst.
Forbundets topledelse havde selv anbefalet medlemmerne at stemme nej, fordi det ikke var lykkedes at få nye pauseregler på plads. Togene på en række lokalbaner i Nordjylland, på Sjælland, Lolland og Falster risikerer dermed at holde stille fra 11. juni, hvis det ikke lykkes at nå til enighed, og den varslede konflikt bryder ud.
- Vi har adskillige eksempler på lokoførere, der oplever, at deres frokostpause er placeret enten lige, når de møder ind eller lige før, de har fri. Vi ønsker pauserne placeret på tidspunkter, så lokoførerne har mulighed for at restituere i løbet af arbejdsdagen. Lokoførere kan jo ikke bare rejse sig fra sædet og holde pause, som vi andre, der arbejder på kontor, kan, siger Henrik Horup.
Til torsdagens forhandlinger medbringer forbundsformanden de pauseregler, som lokomotivførere i DSB arbejder under.
- På resten af den danske jernbane har vi aftaler, der sikrer, at man kan dele pausen op i to, hvis det er ikke er muligt at placere den midt på arbejdsdagen. I stedet for en pause på 30 minutter, kan der være tale om to pauser på 20-25 minutter, siger Henrik Horup.
Kommunernes Landsforening vil ikke kommentere striden om lokomotivførernes arbejdstid forud for torsdagens forhandlinger, men oplyser, at man satser og håber på en løsning, så den varslede konflikt kan undgås.
Overenskomsten omfatter 342 medlemmer af Dansk Jernbaneforbund. Der er varslet konflikt for cirka 180 af dem. De fleste er lokomotivførere udtaget til strejke, mens 12 er togførere, som vil blive lockoutet af KL.
Er parterne ikke nået til enighed den 11. juni, er der mulighed for at udsætte konflikten, hvis begge parter vel at mærke vurderer, at der er perspektiv i at fortsætte forhandlingerne.