Eva Kjer Hansen gav Fødevarestyrelsen grønt lys til at droppe en kampagne mod sodavand.
Det skete, efter at Coca Cola med et høfligt brev gjorde opmærksom på, at kampagnen brugte mærker og former, som til forveksling lignede Coca Colas.
Det fremgår af en korrespondance mellem Fødevareministeriet og Fødevarestyrelsen.
En af Danmarks fremmeste varemærkeeksperter, advokat Johan Løje, mener, at kampagnen på ingen måde var ulovlig.
Men ministeren vil ikke kommentere sagen. Hun fralægger sig ansvaret og henviser til fødevarestyrelsen. Her er de spørgsmål, Avisen.dk ville stille hende:
- Hvorfor trak du dele af kampagnen tilbage?
- Hvorfor forhørte I jer ikke hos en advokat, før I reagerede?
- Hvorfor kan et brev fra Coca Colas få lov at sætte en stopper for små børn sundhed?
- Hvor opmærksom var du på, at Coca Cola kunne have andre interesser end sit varemærke. Der var jo tale om en kampagne mod sodavand?
- Pia Dyhr fødevareordfører for SF mener, at sagen viser, at du er i lommen på erhvervslivet. Hvad siger du til det?