Det er ikke populært at beskylde Fødevarekontrollens tilsynsførende for at forpeste arbejdsmiljøet, fordi de er lunefulde, emsige og urimelige, når de dukker uanmeldt op for at tjekke om der er styr på levnedsmidler og hygiejne.
Læs: Anklage: Fødevarekontrollører ude af kontrol
Styrelsens fødevarechef Bjørn Wirlander betegner kritikken som forfejlet og ganske uberettiget.
"Jeg ved godt, at der rundt omkring i branchen er en stor skepsis over for vore tilsynsførende, men de er altså eksperter i at vurdere, om der er rent eller beskidt i en virksomhed - om de vil det eller ej," siger han.
Fødevarechefen fortæller, at det langt fra er alle virksomheder, der er gode til at modtage kritik, og at det oftest er virksomheder med kritisable forhold, der brokker sig over kontrollen.
"Og det nemmeste er at skyde skylden over på Fødevarekontrollens medarbejdere, som faktisk forsøger at føre tilsyn så nænsomt som muligt," siger Wirlander.
"Men jeg afviser ikke, at der ind imellem kan være en smutter. Og at vi kan blive dygtigere, hvilket vi konstant arbejder på," understreger han og siger, at han har hørt mange vandrehistorier om urimelige krav fra Fødevarekontrollen.
"Myter og rygter"
"Men når jeg besøger de virksomheder, det drejer sig om, viser det sig typisk at være myter, rygter eller misforståelser," fortæller Wirlander.
Han beskylder nogle af fødevarevirksomhedernes brancheorganisationer for længe at have levet i et univers, hvor de – fordi de har problemer - mod bedre vidende hævder, at Fødevarekontrollens folk er urimelige.
Bjørn Wirlander siger, at han ønsker at slå fast, at hans medarbejdere, fødevarekontrollørerne, "altid gør sig umage for at føre gode tilsyn, optræde høfligt, korrekt og fremme en god kommunikation."
"Urigtigt"
"Men visse brancheorganisationer hævder, at vi uddeler sure smileys for en knækket flise. Det passer ikke. Og det er urigtigt, når bagernes organisation siger, at vi gav kritik for vægge, der var malet gule. Væggene var beskidte og skulle rengøres, men bageren valgte selv at male dem." siger han.
Opfordrer til dialog
Han opfordrer de utilfredse fødevarevirksomheder og deres brancheorganisationer til at indgå i en dialog med styrelsen.
"De dyrker myter og rygter men burde i stedet komme ind i kampen. Derfor inviterer vi dem til dialogmøder for at få dem til at forstå, hvad Fødevarekontrollens rolle er," siger Bjørn Wirlander.