Ventetiden er ovre. Fredag den 14. juni sparkes EM 2024 i gang i Tyskland, der danner rammerne for slutrunden. Med de sidste testkampe velafviklet og landsholdet godt sendt afsted har fodboldfeberen efterhånden indfundet sig blandt de danske fodboldfans.
Hos Unisport, Europas førende onlineforhandler af fodboldudstyr, er der fuld gang i trøjesalget, der stiger kraftigt i takt med, at slutrunden nærmer sig. Helt forventeligt er det de danske landsholdstrøjer, der topper listen over de mest populære nationer, men de rød-hvide farver, er ikke de eneste, der kommer til at præge bybilledet frem mod finalen på Olympiastadion i Berlin i midten af juli.
Det viser helt friske tal forud for europamesterskabet. Ser man bort fra den danske nationaldragt, er det Frankrig, der topper listen over flest solgte landsholdstrøjer hos Unisport med 20% af det samlede salg.
Herefter følger Portugal (17%), Italien (16%), Tyskland (11%) og England (11%). Tallene afspejler en stærk interesse for nogle af Europas mest prominente fodboldnationer.
- Vi glæder os utroligt meget til at følge EM 2024 her hos Unisport, og vi er begejstrede over at se den store interesse for de forskellige nationer, der deltager i turneringen. Fodbold er en samlende kraft ulig meget andet, og et EM indkapsler alt det, jeg elsker ved fodbold - sammenhold, fællesskab, glæde og store følelser, siger Michael Burk, CEO i Unisport.
Længere nede af listen finder man nationer som Belgien (7%), Spanien (4%), Albanien (4%), Holland (3%) og Serbien (2%). Tallene giver et klart billede af, hvor bredt de danske fodboldfans' støtte strækker sig.
Sådan fordeler de danske fans sig på andre nationer - i hvert fald når det kommer til salget af fodboldtrøjer. Unisport
- Det er inspirerende at se, hvordan fodboldtrøjer ikke blot repræsenterer et hold, men også en fælles passion og enhed blandt fansene, siger Michael Burk og fortsætter:
- Opbakningen og fodboldfeberen er med til at skabe en særlig atmosfære under turneringen, hvor vi alle kan samles om vores fælles kærlighed til spillet. Derudover er det tydeligt, at beundringen for gode fodboldnationer ikke begrænser sig til fansenes egen nation, men går på tværs af grænser. Det er vi i Unisport stolte af at bidrage til.