Efter en årelang dansk indsats er det lykkedes at få Nordsøen og Østersøen endeligt udpeget som områder, hvor der gælder særligt skrappe krav til skibes udledning af sundhedsskadelige kvælstofilter - også kendt som NOx'er.
Det oplyser kontorchef Sara Røpke fra Miljøstyrelsen. Hun er dansk delegationsleder under denne uges møde i London i FN's Søfartsorganisation, IMO.
Vedtagelsen indebærer, at nye skibes udledning af NOx'er fra 2021 skal sænkes med op mod 75 procent, sammenlignet med tilsvarende skibe bygget i dag. Det kan ske med nye teknologier, der reducerer udslippet af kvælstofilter.
- Det har stor positiv betydning for miljøet og menneskers sundhed, så det er meget glædeligt, siger Sara Røpke.
IMO-mødet kom også "et vigtigt skridt videre" med regler for at håndhæve skærpede krav til svovl i bunkerolie fra 2020, siger hun.
- IMO har godkendt den plan for det videre arbejde, som var fremlagt på mødet, siger kontorchefen.
Der er nu enighed om ikke at åbne smuthuller eksempelvis i form af overgangsordninger.
I dag kan bunkerfuel til skibe indeholde hele 3,5 procent svovl.
Men fra 2020 er det obligatorisk at bruge brændstof med maksimalt 0,5 procent svovl - en reduktion på op mod 80 procent fra nu - med mindre skibet har installeret en "scrubber", som renser skorstensrøgen.
herudover er der allerede nu særligt skrappe svovlkrav i områder som Østersøen og Nordsøen.
Den tunge fuelolie er både sundhedsskadelig og sender ved forbrænding store mængder af bittesmå sodpartikler ud i atmosfæren.
Partiklerne lægger sig på isen i Arktis, så den bliver sort og tiltrækker mere solvarme - og skubber dermed på klimaforandringerne.
Både brancheforeningen Danske Rederier og miljøorganisationer vil have forbudt brugen af tung bunkerolie i Arktis.
Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd peger på, at tung bunkerolie allerede er forbudt omkring Antarktis (Sydpolen). Rådet vil ikke alene have forbudt brug, men også transport af tung fuelolie i Arktis.
- Vi ønsker et forbud mod, at skibe bruger det mest forurenende brændstof i Arktis, der er et af verdens mest følsomme naturområder, hvor klimaændringer allerede sker i dobbelt tempo, og oliespild ikke fjernes, siger han.
Ifølge Sara Røpke har Danmark på London-mødet støttet et forslag fra Canada og andre lande om, at IMO begynder at se på risici ved brug og transport af tung bunkerolie i Arktis.
- Vi er tilfredse med, at der var tilslutning til at gå i gang, siger Sara Røpke.
/ritzau/