De danske virksomheder konkurrerer om at tiltrække de bedste studerende fra landets universiteter.
En rundringning, DR Nyheder har foretaget til landets otte universiteter, viser, at seks af dem har samarbejdsaftaler, hvor virksomheder betaler for at vise sig frem for de studerende.
- Konkurrencen om at få fat i de allerbedste er skærpet de senere år. Flere virksomheder forsøger derfor allerede under studierne at få fat i de skarpeste, siger Charlotte Rønhof, der er underdirektør i Dansk Industri, til DR Nyheder.
På CBS koster det virksomhederne 30.000 kroner om året, hvis de vil have deres firmalogo frem og have lov til at lægge brochurer til de studerende. Derudover er der forskellige tillægsaftaler, hvis virksomhederne eksempelvis vil have adgang til karaktergennemsnittet på en studieretning. Også på Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet tilbyder man forskellige branding-pakker til virksomhederne til en pris på mellem 12.500 kroner op til 250.000 kroner pr. år.
Flyture og Michelin-middage
Det er særligt inden for fagene fagene datalogi, finansiering, økonomi, management og ingeniør-studiet, at de studerende er ombejlede. Virksomhederne forsøger dog også mere aktivt at gøre opmærksom på deres eksistens ved at tage kontakt til de studerende og blandt andet invitere på faglige arrangementer eller dyre middage.
En af de studerende, der har mærket interessen fra virksomhederne, allerede inden hun er færdig med sin master i offentlig forvaltning og ledelse, er 24-årige Klara Shelton.
- Jeg er blevet fløjet frem og tilbage til London fem gange. Har været ude og spise på den ene Michelin-restaurant efter den anden. Og er blevet inviteret til arrangementer, klubber og brunch, siger hun til DR.