Flyselskaber lokker ofte deres business-kunder med lækre gourmet-middage, gode vine, små gaver og lidt bredere sæder. Men den største luksus man kan tænke sig om bord på et fly, når man skal rejse langt, er og bliver at kunne lægge sig ned udstrakt og sove. Og det kan passagerer, som betaler formuer for en billet på første klasse, men snart er det også os andre mere "ydmyge" passagerer, som kan få det privilegie.
I hvert fald hvis man flyver med Air New Zealand, som i den nære fremtid vil introducere "Economy Skynest" på deres langdistancerute, skriver Business Insider.
Smertensbarn
Flyselskabet fortæller, at de har arbejdet tre år med prototypen på dette koncept. - Ikke at kunne strække ordentligt ud på lange rejser eller sidde op og ned og sove, det er klart "smertensbarnet" for alle passagerer på økonomiklasse, fortæller Mike Tod, som er selskabets chef for marketing og kunderelation.- "Economy Skynest" er løsningen på dette problem, siger han.
Hvor skal den lige placeres sovekabinen? Der er stadig nogle udfordringer med konceptet. Foto: Air New Zealand
Egentligt er det ikke en speciel ny opfindelse, for køjesengene findes på de fleste større fly en etage under passagererne, men er forbeholdt personalet om bord, som kan snuppe en lur indimellem.
Kommer i år
Men at tilbyde det til – ikke alle – men en del af passagererne har sine udfordringer. For det kræver, at en del af sæderne må ud for at gøre plads til køjesengene, og skal de sælges som en slags "familie-billet" eller individuelt?
Hvis konceptet bliver en succes for Air New Zealand vil det uden tvivl også blive introduceret på mange andre flyselskabers langdistancefly. Foto: Air New Zealand
Under alle omstændigheder bliver det introduceret på Air New Zealands meget lange strækning – den 17-timers tur Auckland-New York i oktober i år. Om konceptet så holder og bliver en succes, må tiden vise. For lige pludselig bliver det også attraktivt for business-kunder at kunne købe billet til en køjeseng.
Og er der noget ethvert flyselskab ikke har lyst til, så er det at gøre det for attraktivt at flyve "monkey", for det er på business-class, at de tjener de store penge.