Af Signe Højgaard Nielsen - siho@avisen.dk
Julen varer længe, koster mange penge. Butikkerne melder allerede nu om en rekordstor omsætning på julehandlen. Tendensen er, at vi køber større og mere luksusprægede julegaver.
»Vi forkæler os selv lidt mere med mærkevaretøj, dyre parfumer, smykker og ure,« siger direktør for Århus City Forening Claus Bech.
Det er ikke sikkert, at der kommer til at ligge flere gaver under træet i år. Til gengæld kan man godt sætte næsen op efter, at gaverne bliver bedre.
»Kunderne er meget bevidste om, hvad de går efter. De ved præcist, hvilket mærke og hvilken farve, det skal være. Folk køber ikke så mange ting spontant, men har en ønskeliste med, som de handler efter,« siger salgs- og marketingschef for Salling i Århus, Lars Højgaard.
I Magasin oplever de også, at kunderne slæber større og bedre gaver med hjem i år end sidste år.
»Folk køber gaver i temaer. Hvis de giver en espressomaskine, giver de også kopperne og den gode kaffe,« fortæller forretningschef i Magasin Århus, Johnny Buchgraitz.
Salget af luksusvarer hænger unægtelig sammen med, at det går godt for økonomien i Danmark.
Side 4