Vrede ledige klager i stigende grad over jobcentre, aktivering og voksende bureaukrati.
Fra 2007 til 2010 er antallet af klager fra arbejdsløse næsten fordoblet.
Klagebunkerne er vokset med hele 78 procent, viser en opgørelse foretaget af Ugebrevet A4 på baggrund af de nyeste tal fra Ankestyrelsen.
Som arbejdsløs kan man klage til et af landets beskæftigelses-ankenævn. Statistikken herfra viser, at der i 2007 blev behandlet 1.404 klager fra ledige i nævnene. I 2010 var tallet vokset til 2.498 klager.
Den kraftige vækst i klager kommer ikke bag på formand for foreningen 'Behandl os ordentligt', Peder Bæk.
Mange ledige forstår nemlig ikke de regler, som de skal leve op til.
"Og andre oplever at komme ud i løntilskud eller andre former for aktivering, som ikke bringer dem et eneste skridt nærmere et reelt job," siger Peder Bæk til Ugebrevet A4.
Venstre forklarer det stigende antal klager med, at der er kommet flere ledige.
Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører, Torben Hansen, vil derimod have lavet systemet om.
"Systemet fungerer slet ikke godt nok i dag. Der er et vildt voksende bureaukrati, og der er alt for lidt fokus på uddannelse og opkvalificering af de ledige. Begge dele vil vi for alvor prøve at gøre noget ved," siger han til Ugebrevet A4.
de ledige klager især over, at kommunen har fjernet noget af deres ydelse som følge af en sanktion, tilbud om aktivering eller afslag på at få kontant- eller starthjælp.
Hver tredje ledig får helt eller delvis medhold i klagen.