Fladskærme skal fjerne forsinkelser

I hjertet af København sidder knap hundrede mennesker foran 220 skærme i et nyt center og holder øje med samtlige tog i Danmark. De skal slå DSB?s forsinkelser ihjel.

Kaare Nielsen kan ikke altid forstå DSB?s forklaringer, når toget et forsinket.

»Så siger de, at toget ikke er kørt hen til perronen ude i lufthavnen. Det kan jeg jo ikke bruge til noget,« siger Kaare Nielsen, der kører fra Herning til København en gang hver fjortende dag.

Han oplever ofte, at togene er forsinkede. Og det er meget forskelligt, hvor mange oplysninger, Kaare Nielsen får om grunden til forsinkelserne.

»Mange gange kikser informationen fuldstændig, og det er som om, at de holder folk hen,« siger han.

Derfor glæder han sig over, at Banedanmark, DSB, Railion og Arriva er gået sammen og har oprettet et nyt center. Her sidder knap 100 medarbejdere og holder øje med togtrafikken i hele Danmark døgnet rundt.

På 220 fladskærme viser røde, grønne, blå og grå streger, hvor togene befinder sig i Danmark. En rød prik mellem Bramming og Esbjerg viser, at et tog er mere end fem minutter forsinket.

Siden 1997 har Banedanmark og DSB været adskilt, men i flere år har de talt om at genoptage samarbejdet. Sommerens problemer med skinner og signaler, som har betydet store forsinkelser for togene, har understreget behovet for bedre information til passagerne. Og nu er der klar besked på vej til Kaare Nielsen og de andre togpassagerer, når togene er forsinket. Samtidig skal den samlede overvågning løse problemerne hurtigere.

»For en måneds tid siden faldt en køreledning ned mellem Glostrup og Høje Taastrup klokken fire om morgenen, og den var først oppe igen mellem 13 og 14. Når sådan noget sker går der lang tid med at få styr på materiel, togførere, lokoførere og så videre. I gamle tid gik der nogle gange over en time, før den første beslutning blev taget omkring, hvad der skulle gøres for at rette op på skaden,« fortæller trafikchef i DSB, Erik Christensen.

Ifølge trafikchefen vil det nye center med tiden kunne sørge for, at trafikken efter et morgenuheld er oppe at køre igen ved frokosttid i stedet for efter midnat, som det kan være tilfældet i dag.

»Når sådan noget sker, har det en kæmpe indflydelse. En køreledning kan ændre planerne for næsten 1.300 af vores ansatte, der er ude og køre i tog på det tidspunkt,« siger han.

Der kan gå op til seks måneder, før det nye center på fuld damp kan tage sig af kriser på jernbanenettet. Og så kan det være, at rejsen bliver lettere for Kaare Nielsen og millioner af passagerer i togene.

Billedtekst: Hver uge skal de ansatte i et nyt center holder øje med mellem 4.500 og 5.000 tog i Danmark. Poul S. Jølver er ansvarlig for at have overblik over lokoførerne i den vestlige del af Danmark, det vil sige Jylland og Fyn.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.