Danskerne kommer til at spare 160 kilometer på en køretur fra København til Hamborg. De kan nøjes med et bruge 15 minutter på at krydse vandet mod en time i dag. Og transportministeren er ikke i tvivl om, at broen bliver en succes.
- Jeg tror, at det bliver big business for Danmark, slog han stolt fast på et pressemøde i transportministeriet fredag aften.
Broen bliver en 20 kilometer lang bro med fire motorvejsspor og to jernbanespor. Jernebane- og motorvejsnettet bliver opgraderet i både Tyskland og Danmark, og det hele ventes at stå klar i 2018. Det hele kommer til at koste 40 milliarder kroner i 2007-priser. Den danske regering forventer, at EU støtter byggeriet med fire milliarder.
Det danske jernbanenet bliver udbygget med elektrificering af jernbanen mellem Ringsted og Rødby og udvidelse af
et ekstra jernbanespor mellem Vordingborg og Rødby. Den tyske landevej mellem Puttgarten og det tyske motorvejsnet bliver udbygget til en fire-sporet motortrafikvej.
Senest syv år efter broens åbning bliver det tyske jernbanenet udbygget.
Prisen for at køre over broen bliver formentlig det samme som at sejle med færgen i dag, som er 420 kroner for en enkeltbillet.
- Det er vigtigt for mig at slå fast, at broen ikke betales af statskassen. Den betales af brugerne. Og derfor sker investeringen ikke på bekostning af andre infrastruktur-projekter i Danmark. Broen bliver ejet af Danmark, og det betyder, at samtlige indtægter fra broen tilfælder Danmark. Det er vores bro, sagde ministeren.
Flemming Hansen vurderer, at selve broen er tilbagebetalt efter 25 år. De danske landanlæg er betalt tilbage efter yderligere fem år.
Hvilken glæde har en helt almindelige familie Valby af broen, lød et af spørgsmålene til Flemming Hansen.
- Jeg vil sige til hr. Hansen i Valby, at her har du en måde at komme til Tyskland på. Du skal ikke nå en tidsplan. Du kommer over på et kvarter i stedet for en time. Præcis som med Storebæltsbroen, svarende han.
- Og så får et af de områder, der har sværest i Danmark - Falster, Lolland og Sydsjælland - et kæmpe løft, som er ganske enestående. De har mulighed for at foretage investeringer og i god tid forberede sig til broens komme, sagde ministeren.
Den tyske regering var ikke interesseret i at dele udgifterne til broen med Danmark. Derfor bliver Danmark eneejer, og det overraskede ikke Flemming Hansen.
- Vi søger sydpå og derfor
har broen større interesse for os end for tyskerne. Jeg synes, at det er fair, at
tyskerne har sagt sådan. Men så ville vi også have et clean cut . Vi skal bare have lov til at komme i land i Tyskland.
Processen fra nu og frem til åbningen i 2018 forløber cirka sådan:
2007/2008:
Forhandling med de politiske partier i Folketinget, lovforslag og vedtagelse i Folketinget.
2008/2009:
Undersøgelser af de miljømæssige konsekvenser af broen.
2010/2011:
Endelig design af broen, hvorefter brobyggeriet sendes i udbud i hele EU.
2011:
Første spadestik.
2018:
Broen er klar til de første biler og tog.
2025:
Seneste deadlin for udbygning af de tyske jernbanenet.
2043:
Broen er tilbagebetalt
2048:
Det danske landanlæg er tilbagebetalt.