Danmark mangler hænder. Derfor måtte buschauffør Henning Fuchs stå tidligt op i går for at tage en ekstra vagt klokken 07.12.
»Når jeg tager en ekstravagt, så er det for at glæde firmaet. Vi har et godt anlæg herude, og når man har brug for at bede om en fridag, siger de aldrig nej,« siger buschauffør Henning Fuchs, der lige er kommet tilbage på busselskabet Arrivas anlæg efter sin vagt.
Efter den tidlige vagt i går fortsatte Henning Fuchs på sin egen vagt, som startede klokken 09.53 og sluttede klokken 16.12.
Overarbejdet er nødvendigt, for Arriva mangler i øjeblikket 75 chauffører og udlover nu en dusør på 3000 kroner til de chauffører, der kan komme med en ny kollega. Desuden får buschauffører nu også fuld løn under uddannelsen.
»Busbranchen tiltrækker ledige, historisk set, men nu er der så få ledige, at der ikke rigtig er nogen at rekruttere. Vi er en af de brancher, der mærker det hårdt,når ledigheden falder,« siger Majbrit Lindberg, udviklingskonsulent i Uddannelsescentret for Kollektiv Trafik.
Nu er man på trapperne med en kombineret dansk- og chaufføruddannelse for at tiltrække den arbejdskraftreserve, der ligger i grupper, som ellers befinder sig langt fra arbejdsmarkedet.
Posten i problemer
Overarbejdet breder sig i mange brancher som en konsekvens af den faldende ledighed i Danmark. Landbruget mangler også arbejdskraft, og her trækker man på arbejdsløse nydanskere, som man begyndte at rekruttere målrettet for fem til seks år siden.
»Nu har omkring 10 procent har indvandrerbaggrund i fødevarevirksomhederne i landbruget. I fjerkræbranchen er det hver anden. Det har vist sig at være en dygtig og attraktiv medarbejdergruppe, selv om det har været svært for dem at komme ind på arbejdsmarkedet,« siger Leif Nielsen, cheføkonom hos Landbrugsrådet.
I Post Danmark kæmper man konstant med at rekrutterere nye medarbejdere. Løbende mangler omkring 100 postbude fuld tid i Københavnsområdet. I nogle områder betyder det, at de ansatte må overarbejde, har svært ved at få fridage, og at posten uddeles for sent. Nu har man hentet 40 postbude i Sverige, og 40 nye er på vej.
»Vi gør alt, hvad vi kan igennem jobannoncer, jobcentrene og a-kasser. Vi har også kontakt til sprogskolerne. Det lykkedes os at ansætte 10.000 sidste år, men vi mistede også nogenlunde det samme,« siger Hans Erik Nielsen, vicedirektør i Post Danmark.
De pressede vilkår giver virksomheden en høj udskiftning af medarbejdere og derfor vil Post Danmark fokusere på, at gøre arbejdet mere attraktivt, så folk bliver længere.
»Vi er i en ond cirkel, hvor folk siger op, fordi vi er presset på arbejdskraft. Jeg har ikke nogen god løsning på det det,« sukker Hans Erik Nielsen.