Deloitte

Fire ud af 10 tøjbutikker kører med underskud

Stigende nethandel presser de fysiske butikker
Morten Steinmetz
Morten Steinmetz
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 8. februar 2016

Mens de danske modehuse har stor succes i udlandet, er mange af de hjemlige tøjbutikker kastet ud i en kamp for at overleve. Hele 41 pct. af butikkerne kører nemlig med underskud lige nu, mens mere end hver fjerde er i fare for at gå konkurs. Det viser helt nye tal fra Deloitte.

- Tøjbutikkerne sælger faktisk mere og mere tøj, men tjener desværre færre og færre penge på at gøre det. På bare to år er indtjeningen faldet med hele 40 pct., siger modeekspert i Deloitte Morten Steinmetz.

Værst står det til i Syddanmark og Nordjylland, hvor indtjeningen ligger langt under de øvrige regioner.

- Selv om Danmark er et lille land, er der store regionale forskelle, når det gælder tøjbutikkernes evne til at tjene penge. Særligt de syddanske og nordjyske butikker har klaret sig rigtig dårligt. Derimod har de sjællandske butiksejere klaret sig rigtig fornuftigt, mens Hovedstaden og Midtjylland rammer lige oven i landsgennemsnittet, siger Morten Steinmetz.

En del af forklaringen på de dårlige resultater er uden tvivl, at en stor del af tøjhandlen er flyttet over på internettet, mener Morten Steinmetz:

- Beklædning er den absolut største varegruppe, når vi ser på den danske internethandel. Hver gang vi bruger en krone på nettet, går 19 øre til smykker, tøj og sko. Det er naturligvis godt for netbutikkerne, der jo også skal tjene penge, men det går selvsagt ud over de fysiske butikker, der bliver presset på prisen.

Faktisk er butikkerne så pressede, at op mod 26 pct. af dem vurderes at være i fare for at gå konkurs.

- Hvis man ikke tjener penge, er man med tiden nødt til at lukke sin butik. Det er desværre den barske virkelighed. Derfor kommer vi også til se mange butiksejere dreje nøglen om i 2016 eller i hvert fald finde på nye måder at tjene penge, siger Morten Steinmetz.

Danskernes forbrug af beklædning, fodtøj og tilbehør har udviklet sig stabilt de seneste år. Dog er salget af børnetøj faldet en smule, mens salget af herretøj tilsvarende er steget.

Om undersøgelsen:

Deloittes analyse af modebranchen er baseret på regnskabstal fra 794 virksomheder inden for detailhandel med beklædning.

Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.