Vi er kun i midten af februar, men alligevel har der været fire større flyulykker i Nordamerika allerede i år. I hele 2024 var det kun små privatfly med få omkomne i ulykker.
Der har været fokus på flyveledernes rolle. Disse er overbebyrdede med lange arbejdstider og for få ansatte generelt.
Det er dog kun en af de sidste fire ulykker, den i Washington, som kan skyldes en fejl blandt en flyveleder.
Her er en oversigt over de største flyulykker i år i Nordamerika
* I går vendte et Delta Airlines fly rundt og landede på taget i Torontos lufthavn.
Mirakuløst overlevede alle passagerer, men to voksne og et barn blev med alvorlige kvæstelser fløjet med lægehelikopter til hospitalet. 17 andre blev lettere kvæstet.
Ifølge den meteorologiske myndighed i byen, så var det snestorm og 50 km/t hårde sidevinde med en temperatur på minus 9 grader i lufthavnen.
Mirakuløst, at ingen blev dræbt, da et fly under landing vendte 180 grader rundt. Geoff Robins/AFP/Ritzau Scanpix
* Et mindre passagerfly af typen Cessna Caravan fra Bering Air styrtede ned på isen den 6. februar og blev knust. Både piloten og 9 passagerer mistede livet. Flyet var på vej fra Unalakleet i Alaska og til byen Nome.
* Et ambulancefly af typen Learjet 55 lettede 31. januar fra lufthavnen i Philadelphia på vej mod Mexico, og kort efter styrtede den lodret ned i et villakvarter og eksploderede. Et barn, som havde været igennem flere operationer på et sygehus i byen samt barnets mor, mistede livet sammen med fire andre personer i flyet. En familiefar i en bil på vejen mistede livet, og 17 andre i huse ramt af flyet blev kvæstede.
* Den hidtil værste ulykke skete den 29. januar, hvor et American Airlines-fly på vej til landing i Ronald Regan lufthavnen i Washington, kolliderede med en Black Hawk militær-helikopter i luften. Flyet styrtede herefter ned i Potomac-floden.
Helikopteren var på træning i luftrummet omkring hovedstaden, da ulykken indtraf.
Alle 67 om bord de to fly omkom. Heriblandt mange unge og deres forældre, som var på vej til en kunstskøjte-opvisning.