Find balancen mellem arbejde og familieliv
Sæt tid på dine arbejdsopgaver og dine familieaktiviteter og pligter. Hvis ikke det går op med døgnets 24 timer, må du i gang med at prioritere. Ellers finder du aldrig en god balance mellem dit arbejds- og privatliv. (Modelfoto) Colourbox/Free
Få styr på prioriteterne - og udnyt de fysiske overgange fra arbejde til hjem til at tømme hovedet, råder eksperter.

Kan man have en spirende karriere og samtidig være et nærværende familiemenneske?

Det korte svar er ja.

- Men man skal tage stilling til, hvordan man vil bruge sin tid, siger Ole Bartels, der er mastercoach og psykoterapeut.

For hvis du konstant har dårlig samvittighed over ikke at have nok tid til at nå opgaverne på arbejdet og samtidig hente ungerne i institution og være en nærværende forælder, så kommer du ingen vegne.

- Man bliver nødt til at komme den dårlige samvittighed til livs, siger Ole Bartels, der arbejder som sparringspartner for ledere.

Han råder til, at du sætter dig ned med et stykke papir og en blyant og får skabt et overblik. Skriv dine arbejdsambitioner ned, og find ud af, hvor mange timer det kræver, hvis du skal kunne nå dine mål.

- Og så laver du den samme øvelse med familien. Hvor meget tid vil du gerne have med børnene, hvor lang tid skal du bruge på at hente, bringe, lave mad - og hvor meget alenetid, kærestetid eller tid med vennerne har du brug for, siger Ole Bartels.

Læg de timer til, du gerne vil sove om natten, og se, om regnestykket går op med døgnets 24 timer. Hvis ikke er det tid til at lave en prioritering.

- Der kommer ikke to timer mere i døgnet. Så hvis du vil have en større balance mellem arbejds- og familieliv, så skal du tage ansvar for den tid, du bruger, siger han.

Med andre ord: Går regnestykket ikke op, må du finde ud af, hvor du vil skære ned. Ellers ender det med, at arbejde og familieliv flyder sammen.

Når du har fået styr på, hvordan du vil bruge din tid, ligger næste udfordring i, hvordan du så slipper arbejdet, når du er nået hjem til familien.

Tidsekspert og forfatter Trine Kolding anbefaler, at du udnytter de fysiske- og tidsmæssige overgange, du har, når du går fra det ene til det andet.

- I stedet for at være irriteret over en lang transporttid, kan du også tænke, at det er der, du omstiller dig. Brug det, at du flytter dig fra et sted til et andet, som en mulighed for at tømme hovedet, siger hun.

Hvis du cykler til og fra arbejde, så tænk på det som den motion, du måske ikke har meget tid til ellers, råder Trine Kolding.

- Og se, om ikke du kan bruge det sidste kvarter, før du er hjemme, på ikke tænke på arbejde.

Hvis du alligevel kommer hjem og er helt brændt sammen efter en lang og krævende arbejdsdag, så sig det til din partner og dine børn.

- Ungerne forstår det, hvis du lige skal bruge ti minutter, så længe du sørger for at forventningsafstemme.

Lad være med at sige: ”jeg kommer om lidt”, men sæt tid på og visualiser det, hvis børnene har brug for det, råder Trine Kolding.

Det kan være med et ur, der tæller ned, så børnene kan se, at du kommer ud og er sammen med dem om for eksempel ti minutter eller en halv time.

- I den ideelle verden får vi altid vores søvn og har overskud til det hele. Men i den virkelige verden handler det nogle gange om, hvor vi lige kan tilsnuske os lidt alenetid hist og her, siger Trine Kolding.

/ritzau fokus/

Af Stine Eskildsen/ritzau fokus/