Kunderådgivningen i de danske realkreditselskaber er så mangelfuld, at det kan koste den enkelte boligejer flere hundrede tusinde kroner, viser en ny test. Og det er simpelthen ikke godt nok.
Det siger vicedirektør i Finanstilsynet, Julie Galbo.
- Det ser ikke godt ud. Hvis det er som beskrevet, tyder det på, at nogle realkreditinstitutter har problemer med at overholde lovgivningen, og det er ikke særlig godt, siger hun.
Testen er lavet af Forbrugerrådets blad Tænk Penge, hvor 12 personer har kontaktet deres realkreditrådgiver for en individuel rådgivning.
Den viser, at rådgiverne kun i halvdelen af tilfældene spurgte ind til kundernes økonomi eller oplyste vigtige detaljer omkring lånet, inden de rådede kunderne. Begge dele er ellers et lovkrav. Rådgiverne kunne heller ikke forklare centrale begreber i realkredit.
På baggrund af testen opfordrer Forbrugerrådets direktør, Rasmus Kjeldahl, Finanstilsynet til at komme på banen.
- Vi vil rette henvendelse til Forbrugerrådet for at få det materiale bag testen. Når vi har sat os ind i det, vil vi rette henvendelse til realkreditinstitutterne og komme til bunds, så vi kan være sikre på, at forbrugerne får de rigtige oplysninger, understreger Julie Galbo.
Finanstilsynet vil tage fat på sagen med det samme, men ifølge Julie Galbo vil det tage et par måneder at sætte sig ordentligt ind i materialet.
Hun understreger, at det også kan blive nødvendigt at stramme op på lovgivningen og undersøge, om overtrædelserne burde munde ud i for eksempel en administrativ bøde.
- Som reglerne er i øjeblikket vil vi reagere med påbud og påtaler i denne situation. Overtrædelserne, som umiddelbart er overtrådt, er ikke strafbare, men man kunne kigge på, om det vil være relevant at sørge for, at de bliver strafbare, siger Julie Galbo.
I mellemtiden opfordrer hun boligejere, som mener, at de har tabt penge, til at tage kontakt til realkreditinstituttet eller i sidste ende Ankenævnet. Hvis instituttet har handlet mangelfuldt og ført til tab, kan det føre til erstatning.
/ritzau/