Store burgere, sodavand og masser af kolde fadøl.
Hver dag bruger den gennemsnitlige festivalgæst 1.200 kroner på mad, drikke og fest. Og forbruget er voldsomt stigende, skriver MetroXpress.
Sidste år brugte festivalens 100.000 tilskuere og frivillige således 600.000.000 kroner i løbet af festivalen.
Det svarer til, at hver eneste spenderer 6.000 kroner på byens restauranter og i festivalpladsens boder i løbet af den uges tid, som festivalen varer.
Omsætningen stiger
Selv om overskuddet for festivalens boder og restauranter endnu ikke er talt op, forventes gæsterne at bruge flere penge på årets festival .
- Der er ingen tvivl om, at omsætningen stiger. Folk har flere penge med i rygsækken, siger Jan Laybourn, der er turistchef i Roskilde til MetroXpress.
Folk har spenderbukser på
Ifølge Roskilde Festivals talsmand, Esben Danielsen, er festivalgæsterne blevet mere luksuriøse i løbet af de seneste par år. I stedet for at nøjes med den medbragte makrel i tomat spiser gæsterne oftere på caféerne i Roskilde, ligesom de også tager nye telte med hvert år.
- Hvis man går ti år tilbage, lavede folk mere mad i teltene, og man tog campingborde og soveposer med hjemmefra. Men køb-og-smid-væk-kulturen er også kommet til Roskilde, siger Esben Danielsen til MetroExpress.
Stor turistindtægt for Roskilde
Hos de handlende i Roskilde By kan man også mærke, at byens indbyggertal vokser med 100.000 mennesker under festivalen.
En undersøgelse fra 2004 viser, at Roskilde Festival i løbet af en enkelt uge indtjente en fjerdedel af den samlede omsætning for turister i hele Roskilde Amt og ifølge Jan Lavbourn, der er i gang med en ny undersøgelse af forbruget er det langt højere på søndag, når festivalen er slut.
- Tallene fra 2004 er undervurderede. Dengang var festivalen kun fire dage. Nu varer den en hel uge, så jeg er sikker på, at vi får nogle nye, overordentlig store tal, siger han.