I Bruxelles ligger en stor pose penge, som er reserveret til en ny broforbindelse mellem Danmark og Tyskland.
EU har ifølge dagbladet Der Nordschleswiger tilbudt at dække 30 procent af udgifterne til Femern-forbindelsen, men til gengæld opfordrer EU de to lande til at komme i gang med arbejdet så hurtigt som muligt.
Det sker formentlig, fordi en vigtig frist udløber til foråret, siger trafikordføreren for Det Radikale Venstre.
»Mig bekendt er der en mere eller mindre ultimativ tidsfrist 1. marts, hvis forbindelsen skal med i næste budgetperiode. Ellers går der seks år, før den kan komme på igen, og så skal vi til at starte helt forfra. Det vil sige, at vi har meget travlt,« konstaterer Martin Lidegaard.
Et bredt flertal i Folketinget vil gerne have en forbindelse til Tyskland, men tyskerne har trukket beslutningen lidt i langdrag, fordi man hellere vil bruge de mange milliarder euro på noget andet.
Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) mødes 19. december i København med den tyske forbundskansler Angela Merkel. Her vil den faste forbindelse sandsynligvis blive diskuteret.
»Det tror jeg kommer helt automatisk,« siger Kristian Pihl Lorentzen, ordfører for Venstre inden for transport og infrastruktur.
Han understreger dog, at tyskerne har næste udspil.
»Vi noterer med tilfredshed, at EU-Kommissionen bakker op om projektet med 30 procent, for det er ikke så lidt. Men vi afventer altså den politiske afklaring i Tyskland,« siger han.