Den danske stats garantier for de lån, som Femern A/S har optaget, har torsdag mistet sin godkendelse fra EU-Kommissionen, da EU-Domstolen har annulleret godkendelsen.
Femern A/S, der står for at bygge Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, mener dog ikke, at det vil få økonomiske konsekvenser.
Det oplyser finansdirektør Allan Christensen i en skriftlig kommentar som reaktion på dommen.
- Vi forventer ikke at have behov for at tage yderligere initiativer frem mod en ny godkendelse, siger han.
Femern A/S har ikke ønsket at stille op til et interview.
- Vi har forberedt os på de mulige udfald af dommen og sikret os adgang til den fornødne likviditet til fordelagtige låneomkostninger, siger Allan Christensen i den skriftlige kommentar.
Med statsgarantien havde den danske stat påtaget sig risikoen for at låne penge til opførelsen af Femern-forbindelsen. Dermed kunne Femern A/S opnå lavere udgifter til at optage lån.
Selskabet mener dog at have skaffet sig lånevilkår, der betyder, at EU-dommen ikke udløser en ekstra udgift eller et greb i anlægsbudgettets reserve.
EU-Domstolen har ikke erklæret, at EU-Kommissionens godkendelse af statsgarantierne var forbudt.
Den her blot annulleret dem, da godkendelsen ifølge domstolen ikke var undersøgt tilstrækkeligt.
Det er Femern A/S' forventning, at godkendelsen bliver givet på ny med et tilstrækkeligt grundlag.
Det er Scandlines og Stena Line, der driver færgeforbindelser til Tyskland fra henholdsvis Danmark og Sverige, som har klaget til EU-Domstolen.
Hos Scandlines forventer man, at staten hurtigst muligt efterlever dommen og trækker garantierne tilbage.
/ritzau/