Parkeringsselskabet EuroPark bør selv finde frem til de bilejere, som siden marts 2010 er blevet afkrævet ulovlige rykkergebyrer, og betale pengene tilbage. Det mener bilejerforeningen FDM.
EuroPark har torsdag fået Sø- og Handelserettens ord for, at opkrævning af rykkergebyrer for p-bøder er ulovlige alene på baggrund af en papirlap anbragt i forruden på en ulovligt parkeret bil.
Ifølge dommen skal EuroPark "anerkende at have pligt til" at betale de ulovligt opkrævede rykkere tilbage. Men dommen siger ikke, om det kun skal ske, hvis folk selv henvender sig med et krav.
- EuroPark bør da selv med det samme tage initiativ til at tilbagebetale. Og hvis de ikke kan finde ud af det, så vil vi i givet fald hjælpe dem, der henvender sig til os, med henblik på at få deres penge tilbage, siger Per Alkestrup, der er juridisk chef hos FDM.
Det var FDM, som i sin tid førte en sag hele vejen til Højesteret, som fik landets øverste domstol til at fastslå, at et parkeringsselskab ikke pr. automatik kunne regne med, at en p-bøde nåede frem til ejeren, blot fordi den var anbragt under vinduesviskeren.
- Den dom fik alle andre parkeringsselskaber til at ændre deres praksis, og vi er tilfredse med, at Forbrugerombudsmanden har ført sagen mod EuroPark for Sø- og Handelsretten, siger Per Alkestrup.
I forbindelse med retssagen har Michael Christensen, som er administrerende direktør i EuroPark, fortalt, at det vil kræve en manuel gennemgang af 125.000 sager, hvis man skal finde frem til de forurettede bilejere.
Ritzau har forgæves forsøgt at få en kommentar til torsdagens dom fra Michael Christensen.
/ritzau/