Den nye folkeskolereform har nok mangler og skaber stadig udfordringer for lærerne. Men grundlæggende er det en reel chance for at gøre op med den skævhed, der er i uddannelsessystemet.
Det mener i hvert fald smed og far til fire Ole Palsgaard, som i et debatindlæg i Berlingske i dag, giver noget af en bredside til alle de "overskudsforældre", som kritiserer reformen.
"Jeg fyldes med kvalme over den indignation over skolereformen, som denne gruppe af forældre opbyder – med deres forudsigelser om at vi taber en generation på gulvet, og at det er så forfærdeligt, hvad vi gør ved vores børn. Faktum er, at overskudsforældrenes børn ikke bliver tabt nogen steder," skriver han.
For det er ikke alle forældre, der har tiden eller evnerne til at nurse deres børn hele vejen gennem skolesystemet, mener Ole Palsgaard.
Han kalder det samtidig for udlicitering, når forældre får instrukser som: "Læs 30 minutter med dit barn hver dag," eller "nu arbejder vi med rummål, så vil det være en god ide, hvis du bager med dit barn."
Ole Palsgaard, som selv gik ud af folkeskolen i 10. klasse føler sig hurtigt overhalet på de matematiske evner af sine egne børn, skriver han. Han mener, at folkeskolereformen giver en reel chance for at gøre op med den skævhed, der er i uddannelsessystemet.
"Endelig kan alle de, der har behov for støtte til et fag, få hjælp af en, som rent faktisk er uddannet til at lære fra sig. Og ja, det kan endda være, at der sidder en fra en overskudsfamilie ved siden af, som kan hjælpe. Så er det win win, for begge bliver dygtigere," skriver han i debatindlægget.
Og selvom skoledagene er længere, skal børnene ikke lave lektier, når de kommer hjem. "Det gavner først og fremmest børn, der kommer fra hjem, hvor lektielæsningen ikke er præget af overskud," skriver han.
"Så kære overskudsforældre, fri mig fra jeres dommedagsprofetier, kør jeres egoistiske børneprojekter af derhjemme – og lad folkeskolen løfte niveauet, ikke bare for jeres, men for alles børn," slutter Ole Palsgaard sit debat indlæg i Berlingske.