Kørselstjenesten Uber lukkede i Danmark for snart et år siden, men kører fortsat mange andre steder verden over.
Tirsdag fortsætter en ankesag i Østre Landsret om store bøder for ulovlig taxakørsel til danske Uber-chauffører.
Her kan du læse om Uber, der blev stiftet i 2009 af Garret Camp og Travis Kalanick.
* Uber er et amerikansk koncept med hovedkvarter i San Francisco. Samtidig er Uber registreret i Holland.
* Ordningen går ud på, at kunden via en app på sin mobiltelefon bestiller en kørsel, der er billigere end en tur med almindelig taxa.
* Chaufføren får lov at bruge selskabets app og betaler til gengæld 20 procent af beløbet for køreturen til selskabet.
* Ifølge Uber er der tale om en samkørselsordning, hvor private bilejere stiller sig til rådighed, og hvor chauffør og passager efterfølgende deler omkostningerne.
* Men ifølge flere domme i det danske retssystem er Uber ulovlig taxakørsel.
* I december 2011 blev Paris den første by uden for USA, hvor Uber blev lanceret.
* Uber findes i dag i over 70 lande og 633 byer ifølge selskabets hjemmeside.
* Tjenesten er dog ulovlig flere steder. Blandt andet altså i Danmark, hvor Uber kom til i 2014 og umiddelbart efter blev meldt til politiet af Trafikstyrelsen.
* Man skal nemlig leve op til en række krav for at få lov at køre taxa i Danmark.
* De første domme faldt i Københavns Byret i juni 2016, hvor flere Uber-chauffører blev idømt mindre bøder på 2000-6000 kroner, men hvor det altså stod klart, at Uber i det danske retsvæsen regnes for ulovlig taxakørsel.
* Dommen slog fast, at ordningen er for dyr til at være reel samkørsel.
* Efterfølgende nåede landsretten til samme konklusion.
* Uber kørte dog videre i Danmark frem til 28. marts 2017, hvor Uber meddelte, at det var slut med at drive virksomhed i Danmark.
* Det skyldtes ifølge selskabet, at en ny dansk taxalov gør det umuligt at fortsætte driften.
* Ubers service presser taxabranchen. Eksempelvis er antallet af daglige ture for New Yorks taxaer faldet løbende siden Ubers indtog.
Kilder: Uber.com, Børsen, Information, Fagbladet 3F.
/ritzau/