Dansk Folkeparti vil af med den sociale dumping, der blandt andet har foregået i transportbranchen. Det skal ske med 29 tiltag, som partiet har fremlagt fredag, to dage før valget til Europa-Parlamentet.
Her er nogle af hovedpunkterne:
* Alle, der arbejder i et andet EU-medlemsland, skal gøre det på danske løn- og arbejdsvilkår. Det gælder også pension og lokalaftaler.
* Al indenlandsk transport skal foretages på danske løn- og arbejdsvilkår.
* Imødegåelse af social dumping skal stå over den frie etableringsret og den frie bevægelighed for tjenesteydelser. Så man ikke kan omgå nationale løn- og arbejdsvilkår med sindrige selskabskonstruktioner.
* Arbejdskraftens frie bevægelighed suspenderes, så al arbejdskraftindvandring skal foretages efter de principper, som Folketinget fastsætter. Arbejdskraftens frie bevægelighed skal først gælde, når et medlemsland kommer inden for 15 procentpoint af medianindkomsten i EU.
* Manipulation med takografen (instrument til at måle hastighed og køre- og hviletid, red.) ved hjælp af magneter, for at forhindre kontrol med overholdelse af køre- og hviletidsreglerne, skal umiddelbart medføre en klækkelig bøde, tilbageholdelse af hele vogntoget, samt ubetinget frakendelse af retten til at føre lastbil i Danmark i en periode på ikke under tre år.
* Samtlige udenlandske chauffører, der vil køre i Danmark, skal tilmeldes registret for udenlandske tjenesteydere (RUT).
* Udstationeringsloven i Danmark bør ændres, så udenlandske chauffører, der udfører enten cabotagekørsel (udførelse af national transport for fremmed regning, red.) i Danmark, kombineret trafik i Danmark og/eller tredjelandskørsel til og fra Danmark, skal omfattes af danske løn- og arbejdsvilkår.
* Samtlige chauffører fra tredjelande skal registrere sig selv, deres køretøj og deres transport senest i forbindelse med, at de passerer grænsen til Danmark.
* Danske virksomheder, der vil benytte chauffører fra tredjelande, skal indberette en række forhold om chaufførerne til de danske myndigheder, herunder hvor længe de skal opholde sig i Danmark.
* Danske virksomheder skal over for de danske myndigheder oplyse navn og adresse på eventuelle koncernforbundne selskaber, der udfører transportaktiviteter med lastbiler på dansk grund.
* Der skal etableres permanent nummerpladeskanning ved samtlige danske grænseovergange og ved centrale trafikknudepunkter, for eksempel Storebæltsbroen og færgeterminaler.
* Manipulation med tilsætningsstoffet AdBlue til bekæmpelse af NOx-forurening skal umiddelbart medføre en klækkelig bøde, tilbageholdelse af hele vogntoget, og ubetinget frakendelse af retten til at føre lastbil i Danmark i en periode på ikke under tre år.
Kilde: Dansk Folkeparti.
/ritzau/