FAKTA: Sådan måles forbrugernes økonomiske optimisme

Danmarks Statistik opgør hver måned danske husstandes forventninger til økonomien i det kommende år.
Hver måned måler Danmarks Statistik forbrugernes tro på økonomien.
Hver måned måler Danmarks Statistik forbrugernes tro på økonomien. Foto: Kaare Smith/Scanpix

Det kan for nogen måske virke abstrakt, når Danmarks Statistik hver måned opgør forbrugernes tro på fremtiden som et tal.

I marts er optimismen lige så høj, som den var i februar.

Du kan læse mere om tallene bag forbrugertilliden her:

* Bag tallene ligger en undersøgelse, hvor omkring 1000 repræsentativt udvalgte danskere får stillet en række spørgsmål om deres økonomiske situation og planer.

* De har svaret på, hvordan de vurderer deres egen families og Danmarks økonomiske situation nu og i fremtiden, og om de mener, at det vil være fordelagtigt at anskaffe sig større forbrugsgoder lige nu.

* Positive svar trækker indikatoren op, mens negative svar trækker indikatoren ned. Uændret svarer til værdien 0.

* En positiv indikator fortæller dermed om optimisme, mens en negativ indikator er et udtryk for generel pessimisme.

* Forbrugertilliden er forbundet med en statistisk usikkerhed, hvor stikprøveusikkerheden i 95 procent af tilfældene skønnes at ligge inden for +/- 3 procentpoint.

* En ændring i en indikator skal derfor være større end fem procentpoint for at være signifikant.

Kilde: Danmarks Statistik.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.