Forbrugerrådet Tænk vil have skærpede krav til kundeservicen i den kommende kontrakt mellem DSB og staten. Her kan du se målene i den gældende aftale:
* Kontrakten måler servicen på to parametre: Andelen af tog uden større forsinkelser, kaldet rettigheden, og andelen af tog, som ikke er aflyst, kaldet pålideligheden.
* Et tog betegnes som rettidigt, når det ankommer senest 5 minutter og 59 sekunder efter køreplanens forskrifter.
* DSB skal i år levere en rettidighed på 93 procent for fjern- og regionaltog. I de første ni måneder af 2014 lå den på 94,6 procent.
* Hvis rettidigheden er for lav, skal DSB betale en bod, som maksimalt kan være på 3,33 millioner kroner på et kvartal. Den udløses, hvis rettidigheden er under 75 procent.
* 1. januar 2015 begynder DSB også at måle den såkaldte kunderettidighed, som vægter de enkelte afgange efter antallet af passagerer.
* I år skal DSB levere en pålidelighed på 99,5 procent. I årets første ni måneder var den 99,1 procent.
* Ligesom med rettidigheden udløser for lav pålidelighed en regning til DSB. Den kan ligeledes maksimalt løbe op i 3,33 millioner kroner per kvartal. Det sker, hvis pålideligheden er under 95,75 procent.
Kilde: DSB
/ritzau/